Transportul feroviar urban din Craiova se ridică acum la nivel European - PESA Twist 145N
Dragi prieteni feroviari și nu numai, întâmplător am ajuns săptămână trecută cu munca în zona indistrială Ford/Selgros/Dedeman din Craiova unde am fost plăcut surprinși să vedem că RAT Craiova (fostă Regie Autonomă de Transport Craiova) a introdus în circulație noul sector de linie, și anume: cea dintre Electroputere Mall și Fabrica Ford.
Craiova are o singură cale de rulare pentru tramvaie, pe care circulă în prezent 3 trasee:
100: Electroputere Parc – Calea București – PECO Severinului;
101: Ford – Electroputere Parc – Calea București – PECO Severinului – Izvorul Rece;
102: Ford – Electroputere Parc – Calea București – PECO Severinului – Izvorul Rece - Termocentrala Ișalnița.
Dintre cele 3 linii, cea mai lungă este, evident, 102 care circulă pe
toți cei 17 km de linie și conține 52 de stații; o lungime considerabilă și cu o utilitate dovedită
fiindcă "taie" orașul de la Vest (Termo Ișalnița) la Est (Fabrica Ford Otosan).
Astfel, linia de tramvai devine foarte eficientă și datorită faptului că face legătura între captele industriale ale orașului, tranzitând totodată prin centrul comercial a zonei urbane.
Transportul în comun în Craiova a luat ființă încă din Septembrie 1948 cu un parc de 2 autobuze, primite de la București și era inclus în cadrul Înterprinderii de Gospodărire Comunală a orașului Craiova. Autobuzele circulau pe un singur traseu care făcea legatura între Gara de Nord și Parcul Romanescu, zonele orașului cele mai importante la vremea respectivă. Până în luna Noiembrie a aceluiași an, parcul auto crescuse la 10 autobuze, distribuite pe 2 trasee.
Programul de investiții a fost realizat prin fonduri POR (Programul Operațional Regional) și a cuprins 2 sectoare de linie:
>> PECO Severinului - CLF - Termo Ișalnița;
>> respectiv Shell - Fabrica Ford,
Lucrările au fost finalizate și recepționate
undeva la mijlocul lunii Septembrie 2023. Execuția este realizată de o asociere de firme, formată din: Urban Profile Grele SRL, Swietelsky Construcții Feroviare SRL şi TIAB SA.
Constructorul a reabilitat calea de rulare, rețeaua de contact dar și stațiile în care opresc tramvaiele. Noile
sectoare de linie ridicându-se acum la standardele europene în materie
de comfort și siguranță a circulației!
PESA Twist este un tramvai articulat cu podea joasă produs în Polonia de către Bydgoszcz de PESA S.A. din 2006.
În prezent, Twist este operat în Częstochowa, Górnośląski Okręg Przemysłowy, Moscova, Kiev, Cracovia, Wrocław și Craiova.
Până acum, au fost produse aproximativ 230 de unități cu o capacitate de transport situată între 58 și 102 locuri (pe scaune), lungimea vagonului de 27 metri (sau 36 metri). Tramvaiele PESA din Craiova sunt varianta scurtă (din 3 tronsoane, cu capacitatea maximă de transport 218 călători).
Primăria Craiova a achiziționat până
acum 17 tramvaie PESA
Twist 145N, iar RAT Craiova le-a introdus pe toate în circulație încă din august 2023 pe toate cele 3 linii active din oraș. (100, 101 și 102).
Noile tramvaie au 27 de metri lungime, 2,40 m lăţime, 350 de milimetri de la nivelul şinei, fără trepte şi înclinări (înălţimea podelei în zona uşilor de acces), 218 locuri – din care 58 pe scaune fixe, nerabatabile, o viteză maximă de 70km/h, cu limitare la 50 km/h, 4 uşi duble şi două uşi simple, sisteme de încălzire, ventilaţie şi condiţionare a aerului, GPS şi sistem e-ticketing, plus supraveghere video la exterior şi interior cu 10 camere pe fiecare tramvai.
Spre deosebire de capitală, Craiova a acționat invers, logica fiind pusă în practică conform unui proiect bine calculat, firesc și de durată. Fiecare tramvai PESA a parcurs înainte de intrarea în serviciul comercial, o distanță de +500 km, aceasta fiind parcursă noaptea, tramvaiele fiind încărcate cu saci de nisip pentru a simula condițiile de trafic cu încărcarea maximă de la orele de vârf.
Înainte de asta, substațiile au fost modernizare, și spre deosebire de cele din capitală, sunt capabile se preia surplusul de energie introdus în rețea de sistemul de frânare recuperativă al tramvaielor, și astfel, mențin constantă tensiunea în rețea, evitând incidentele neplăcute suferite de tramvaiele Astra IMPERIO Metropolitan (București).
La capitolul infrastructură, Craiova stă chiar bine! Mai bine decât capitala și alte orașe din Romania, din păcate.....
Liniile au fost modernizate în diferite etape:
>> între 2012 și 2015 a avut loc modernizarea tronsoanelor Depou Tramvai - Pasaj Electro și Pasaj Electro - Shell;
>> iar în 2022 și 2023 PECO Severinului - CLF - Termo Ișalnița, respectiv Shell - Fabrica Ford.
Pe tronsonul recent analizat de noi (Shell - Fabrica Ford), se poate observa configurarea geometrică a liniei de tramvai, similară cu zona Trafic Greu din capitală, unde linia dublă (ambele sensuri) este amplasată separat, lateral, de restul părții carosabile rutiere; și nu central în "mijlocului drumului" separând cele 2 sensuri ale carosabilului.
La interior, nu s-a făcut rabat de la standardul European iar cei de la PESA au dotat tramvaiele pentru Craiova cu aceeași configurație folosită și în Częstochowa, Górnośląski Okręg Przemysłowy, Moscova, Kiev, Cracovia și Wrocław.
Datorită căii de rulare nouă și a materialului rulant nou, silențios, și de ultimă generație, cu scaune tapițate, confortul pentru călători este garantat și este ceea ce trebuie pentru secolul în care trăim! Comparativ cu tramvaiele Astra IMPERIO Metropolitan din capitală, nu se resimte la fel de înghesuit la interior, ca la tramvaiele IMPERIO Metropolitan, unde paradoxal, sunt mai lungi decât Pesa Craiovene, dar contează mult configurația interiorului cum este realizată.
Pe lângă toate beneficiile unui transport feroviar urban modern, ce mi-a plăcut cel mai mult a fost faptul că toată lumea zâmbea, sunt relaxați și sociabili. Atunci când mă vedeau cu telefonul făcând poze după ei, vatmanii erau amabili, un zâmbet discret, ba chiar mândrii la ce rețea de tramvaie are acum comunitatea lor.
Acum chiar putem spune că
oltenii chiar au cu ce! :))
Pe lângă cele expuse mai sus, de remarcat și curățenia (atât cea interioară
cât și cea exterioară) a tramvaielor și faptul că nici un vagon nu a
fost vandalizat. Așa cum a pățit spre exemplu 3861 Astra IMPERIO
Metropolitan (București) în primele sale zile de circulație pe linia 21 din
capitală....
Că o notă finală, rămâne ca Primăria Craiova să ia în calcul pe viitor o
extindere fizică a rețelei feroviare urbane, fiindcă s-a dovedit timp
de zeci de ani eficiența acestui tip de transport, consumul redus de
energie, capacitatea ridicată de preluare a fluxului de călători,
trazitarea de tip "Mass Tranzit" fiind optimă și viabilă, comfortul
sporit, silențios și foarte prietenos cu mediul.
Astfel, Craiova este oficial aliniată în rândul orașelor civilizate cu un transport feroviar urban modern și calitativ.
Surse foto & text: România Feroviară