Sezonul estival feroviar 2023 se anunță supraaglomerat, indiferent de OTF'ul ales pentru deplasarea spre litoral
Dacă în anii precedenți operatorii din turism abia mișcau o bidinea și o renovare undeva târziu prin luna iunie, să știți că anul acesta toți s-au mișcat mai repede, și cam de prin aprilie vedeam prin drumurile avute la Mangalia cum litoralul prinde viață mai repede ca niciodată, singurul OTF privat care a percutat ca în fiecare an fiind Regio Călători, dar despre ei vorbim mai jos.
În weekendul 30 Aprilie - 2 Mai, au fost aproximativ 100.000 turiști pe litoral, săptămâna trecută de Rusalii în perioada 1-5 iunie e posibil să fi trecut bariera de 150.000 turiști în 4 zile, ca drept dovadă, suplimentarea CFR Călători de duminică după amiază, atunci când IR 1882 Constanța - București Nord a avut 15 vagoane.
Dacă
de la Constanța au mai fost 2-3 trenuri spre capitală, de la Mangalia nu am avut nimic
direct către capitală, doar
Regio Călători prezentat mai jos în articol.
Ideea e simplă: dacă operatorii de transport feroviari au preluat să zicem 5.000 călători
din cei 150.000 turiști duminică, e cam tragic din punct de vedere
procentual, undeva cam la 3.3%...
Sezonul estival începe pentru majoritatea OTF din țară, Sâmbătă pe 10
iunie și se termină undeva la jumătatea lunii Septembrie.
Anul acesta, CFR Călători introduce din capitală 12 trenuri directe spre Constanța și cine știe câte spre Mangalia!
La prima vedere, pare că e greu pentru cei de la <IT> din Ministerul Transporturilor să specifice mențiunea "tren direct" pe site-ul infofer dar sperăm că problema se va remedia cât de curând! Tarifele la clasa a 2-a cu SNTFC CFR Călători sunt:
- de 72 lei o călătorie => București la
Constanța și respectiv
- 80 lei o călătorie => București la Mangalia cu combinația
IR+R.
Dacă
sunt călători care țintesc serviciul IC+R, un bilet București Nord -
Mangalia va costa 90 lei, care s-ar traduce într-un serviciu care nu își
are rostul, distanța fiind prea scurtă iar timpul câștigat insesizabil
față de combinata IR+R.
>> https://www.cfrcalatori.ro/
Distanța
feroviară dintre Brașov și Mangalia are o lungime de 435 km și
poate fi parcursă în 6 ore și 25 minute începând
din data de 29.04.2023 până la
17.09.2023, un bilet întreg pe
toată distanța costă 112.00 lei cu Regio Călători.
O călătorie București Băneasa - Mangalia costă 80.00 lei și durează 3 ore și 34 minute.
Automotoarele DMU Alstom X 72500 nu vor duce lipsă de călători fiindcă legătura directă primează alături de confort și fiabilitate. Un aspect foarte important, Regio Călători este singurul OTF privat care are capacitatea de a suplimenta vagoanele (motoarele) în plin sezon estival, așa cum a făcut-o de fiecare dată atunci când a fost nevoie, de când au intrat în circulație pe această rută.
Regio Călători deține cel mai bun raport calitate - preț pe ruta Brașov - Mangalia și continuă să-și consolideze serviciile oferite de la un an la altul. Cel mai important aspect al ecuației este că pentru 2 persoane este mai avantajos trenul decât mașina personală pe această ruta, chiar dacă prețul biletelor este mai mare pentru că în 2023 Regio Călători a trecut la tarifele de Inter Regio.
Începând din 10 iunie Softrans SRL introduce primul sezonier estival pe
relația Craiova - București Nord - Constanța. Discutăm despre RE
11614 / RE 11683 care pentru început, va pleca din Craiova la ora 06:27
ajunge în București Nord la 10:07, unde va staționa 15 minute după care
va pleca spre Constanța unde va ajunge la ora 12:34.
Trebuie să
menționăm că timpii sunt momentan estimativi și pot exista diferențe față de mersul afișat pe site.
De la 1 iulie intră în circulație și al 2-lea tren estival al Softrans SRL pe ruta Brașov - București Nord - Constanța și anume IR 11632.
Tarifele
de 72 lei => București - Constanța și 112 lei => Craiova - Constanța pentru o
călătorie la preț întreg sunt mai mari decât
anul trecut, fiindcă și Softrans SRL au pus în practică tarifele de Inter Regio pe București - Constanța; astfel timpii de parcurs de
2h 10min mai mult decât rezonabili pentru cei 225 km dintre București și
Constanța sau 5h 55min pentru cei 435 km dintre Craiova și Constanța.
>> https://www.softrans.ro/
Transferoviar Calatori, operatorul privat cu sediul în Cluj-Napoca, introduce din 10 iunie 2023 trei
trenuri până la Constanța și două trenuri până la Mangalia, practic
Transferoviar Călători dublează numărul de trenuri sezoniere față de
anul 2021, fiind primul an în care au ajuns la Constanța și Mangalia cu trenul
de Buzău și cel din București.
Vor intra în circulație următoarele trenuri spre Constanța: RE 10081, RE 10085 din Bucuresti și RE 10083 din Buzău iar returul va fi asigurat de RE 10082, RE 10086 spre Bucuresti și RE 10084 spre Buzău via Făurei. Până la Mangalia vor ajunge RE 10083 de la Buzău și RE 10085 de la București, returul va fi cu RE 10084 spre Buzău și 10086 spre București.
Cel mai probabil ruta Buzău - Mangalia RE 10083 și retur RE 10084 va fi
realizată cu ADH 11 modernizat începând din 2010, dotat cu instalație de
climatizare. Per total automotorul oferă 198 locuri, 174 la clasa a doua
și 24 la clasa întâi.
Cele 2 trenuri de pe ruta București -
Constanța RE 10081 / RE 10085, unul mai departe spre Mangalia RE 10085
și retur cu RE 10086 vor fi operate (sperăm) cu noile automotoare Alstom
Coradia importate în 2023 din Germania, dacă nu, atunci ADH 11
modernizat cu climatizare va fi mai mult decât decent.
OTF'ul
care va sta cel mai puțin pe București - Constanța - Mangalia și retur ,
este ATC (Astra Transcarpatic).
Chiar dacă ATC oferă cel mai înalt grad de
confort pentru călătorii din România, ei pare că nu prea pun accent pe sezonul
estival!
Dacă
pe București - Constanța - Mangalia e trecut cu programul (15.06 - 10.09) pe
site-ul propriu, ei bine...pentru trenul de noapte Arad - București Nord -
Constanța încă nu au trecut nimic, sau nu am văzut noi...
Later edit: IR 11501 și IR 11500 Arad - București Nord - Constanta și retur circulă în perioada 15.06 - 11.09!
>> https://www.astratranscarpatic.ro/mersul-trenurilor
În condițiile în care în mini vacanțele de: Paște, 1 mai, 1 iunie și Rusalii, rezervările la hoteluri și pensiuni în țară au fost de 4 ori mai mari față de anul trecut, de aici decucem un sezon estival 2023 care va fi supraaglomerat într-un sistemul feroviar limitat din România.
Capacitatea de transport limitată a trenurilor indiferent de OTF va fi mai mult ca niciodată pusă la încercare și singura variantă viabilă pentru călători, este să achiziționeze anticipat, din timp, biletele cu anticipația maximă posibilă, obligatoriu tur/retur.
Surse foto & text: România Feroviară