Sezon estival 2024: Trenuri puține/scurte și litoral de weekend cu servicii mediocre la preț premium

27.06.2024

După 2 incursiuni pe litoral în 2 perioade foarte aglomerate, 1 Mai/Paștele Ortodox și Rusalii, putem spune că deja avem o imagine destul de limpede dacă vorbim despre serviciile feroviare și cele din turism pe litoral!

Pe hârtie CFR Călători arată acceptabil și aduce în Mangalia, 8 perechi de trenuri, respectiv:

IR 1981 București - Mangalia;
IR 1994 Craiova - Mangalia;

IRN 12912 Sibiu - Mangalia;
IRN 1941 Satu Mare - Mangalia;
IRN 1922 Oradea - Mangalia;
IRN 1962 Iași - Mangalia;
IRN 1952 Suceava - Mangalia;
IRN 1992 Timișoara - Mangalia.


Capitala are la dispoziție doar 2 trenuri de zi, și anume: IR 1981 și IR 1994 (puse separat fata de restul enumerarilor de mai sus). Trenuri cu ore bune dedicate călătorilor pe timp de zi, călători care necesită vagoane de clasă, și nu vagoane de dormit sau cușetă!! Aici e se află și problema pe care vrem să punem accent: 

Nu ai cum în 2024 să folosești pe tren cu rang de IRN (Inter Regio Night) vagoane etajate și/sau serie 20-68, vagoane dedicate trenurilor de navetă!

Din păcate SNTFC CFR Călători folosește astfel de vagoane la trenuri cu timp de parcurs mai mare de 19 ore, exemplu: IRN 1922 Oradea - Mangalia. Nu am văzut sezonierele de Iași și Suceava dar mai mult ca sigur și ele au în compunere vagoane serie 20-68, aici ne puteți confirma dumneavoastră dacă sunt sau nu, cei care ați văzut / călătorit cu aceste compuneri!

IRN'urile nu sunt o variantă pentru bucureșteni, deoarece trenurile vin deja încărcate din țară, fiind dedicate călătorilor de distanță lungă care încă mai folosesc serviciul cușetă sau vagonul de dormit! Între Capitală și Constanța sunt destule trenuri de zi dar sunt o variantă incomodă pentru turiștii care trebuie să caute alte variante de transport din gara Constanța.


Automotorul ADH 11 - TFC - Eforie Nord
Automotorul ADH 11 - TFC - Eforie Nord

Transferoviar Călători aduce 2 perechi de trenuri în Mangalia la fel ca în anii trecuți:

IR 10083/IR 10084 Buzău - Mangalia via Făurei (și retur);
IR 10085/10086 Bucureșți Nord - Mangalia (și retur).

Materialul rulant utilizat până recent pentru Buzău - Mangalia a fost automotorul ADH 11 (cel din imaginea de mai sus), automotor avariat serios la o trecere de nivel din zona Tuzla, (de un imbecil cu un camion de balastieră, accident provocat acum 2 săptămâni!). Pentru Bucureșți Nord - MangaliaTransferoviar Călători pune la dispoziția călătorilor autmotoarele tip Alstom Coradia LINT!

Din păcate, Eforie Nord a ajuns o magherniță supraevaluată, cu prețuri de Mamaia sau chiar peste Mamaia la anumite servicii! 

Chiar dacă Eforie este stațiunea de pe litoral cu cel mai lung sezon, ei deschid în luna Mai și închid în luna Octombrie, factori asociați cu cele mai bune plaje, asta nu înseamnă că merită să-ți faci concediul în hărmălaia asta!

Prețurile sunt deja foarte mari și abia suntem în luna Iunie....Un meniu al zilei variază între 35 Lei și 45 Lei, iar dacă mergi la "împinge tava", fără 120 Lei / 2 persoane, nu scapi! Dacă mai ai și un copil cu tine, ți-ai dat foc la portofel ("la propriu"):

- o felie de pizza = 12 Lei; 

- un mic = 10 Lei, 

- o înghețată (dinaia din "prafuri de la aparat", ceva gen: "Mănânci azi, mori ieri") = 10 Lei; 

- un săpun (mai bun) = 10 Lei; 

- limonadă lângă plaje = 20 Lei; 

- un frappe = între 15-30 Lei....etc...

etc, etc și iar etc....putem continua până mâine....


Concluzia este tristă: Litoral 2024 înseamnă "litoral de weekend" în majoritatea cazurilor. Mulți merg pentru doar 2 nopți, maxim 3 nopți de cazare din cauza prețurilor foarte mari iar concluzia este tragică: o familie cu un copil, pe lângă banii alocați pentru cazare, fără 500 Lei / zi pentru mâncare și alte necesități, nu scapă...

Astra Transcarpatic rămâne trenul etalon când vorbim de sezonierul Bucureșți Nord - Mangalia:

IR 11505/IR 11506.

Acest sezonier este varianta cea mai rapidă de a ajunge pe litoral și oferă cele mai bune condiții pentru călători, automotoarele Ansaldo Breda prosuse între anii 2006 - 2011 pentru DSB (DSB = Căile Ferate din Danemarca ) "s-au adaptat" la condițiile din România și nu mai dezamăgesc.

Din păcate și Costineșți suferă, stațiunea și-a pierdut identitatea în ultimii 10-20 de ani și acum este un amestec de orice, aici ce mai găsești prețuri cât de cât accesibile momentan dacă vorbim de cazare și mâncare, dar minunea nu va mai ține mult.

Atenție ce localuri frecventați pentru că și aici că peste tot litoralul românesc serviciile din HORECA sunt mediocre și scumpe, nu ai cum să pui în saworma țelină, morcov și pastarnac doar că să-ți mărești profitul(F... You), după ce că sunt scumpe, văd că a devenit o artă că șaorma de pe litoral să nu aibă nici un gust...

Regio Călători rămân o varantă de luat în calcul spre litoral cu;

IR 11084/IR 11086 Brașov - București Băneasa - Mangalia.

După episodul nefericit din primăvară când nu am putut achiziționa bilete anticipat la acest tren pentru minivacanța de 1 mai(serviciu on-line indisponibil iar la casă nu puteau elibera bilete), atunci când am fost nevoiți să alegem serviviul IC al CFR Călători și să plecăm în altă zi pentru că nu mai erau bilete disponibile în săptămâna respectivă spre Mangalia, Regio Călători poate își mai spală din păcate în sezonul estival.

Regio Călători este singurul operator cu capacitate de suplimentare a vagoanelor în iulie și august când sezonul estival va fi în perioada cea mai aglomerată. Din cauza că toți operatorii au implementat rangul IR, multe trenuri care ajung acum în Mangalia nu mai au numărul de vagoane de acum 2-3 ani pentru că de la mai mult de 2 persoane, mașină personală este mai rapidă și mai prietenoasă cu buzunarul utilizatorilor!

Pe relația București Nord - Constanța trenuri sunt destule dacă ne uităm pe aproape utilul "infofer" dar litoralul înseamnă Eforii, Costinești, Neptun-Olimp, Saturn și Mangalia, nu Constanța/Mamaia!

Ce-i drept uneori mai faci și 4h30min cu mașina între Mangalia și București cum a fost duminică când am plecat din Mangalia la 11:30 și am ajuns acasă în București la 16:15 dar și în condițiile astea mașina este mai rapidă decât trenul!

În mod normal distanță între București și Mangalia se parcurge cu auto, relaxat în 3 ore, asta este timpul pe care eu îl realizez în 98% din drumuri și chiar fac București - Mangalia cam 20-25 drumuri dus/întors pe an!

Nu ai cum să parcurgi distanța București Nord - Mangalia cu trenul in sub 6 ore de acasă la hotel, iar lipsa ofertelor comerciale la tren, fac în 2024(așa cum a fost și în 2023) auto personal o varianta mai rapidă, confortabilă, curată, ieftină și utilă decât trenul.

Ce va fi în iulie și august nu avem cum să știm, cert e că 90% din turiști se vor caza 2 maxim 3 nopți în weekend, asta fiind și motivul pentru care am spus litoral de weekend, iar prețurile nu mai are rost să le aducem în discuție...

Același lucru este valabil și cu Turcia, Grecia și Bulgaria, toate s-au scumpit până la limita suportabilității si pentru că nu avem rațiune financiară HORECA profită.

Sursă foto & text: România Feroviară