Sezon estival 2024: A fost frumos, nu mai venim!

14.10.2024
Sezonul estival 2024 a fost al 2-lea sezon consecutiv cu scădere al traficului de călători spre stațiunile de pe litoralul românesc!

Operatorul național feroviar de călători a reușit performanța în 2024 să ducă doar un singur tren direct din București spre Mangalia, IR 1981! După ce în primăvară au "dat-o rău în parapet" cu trenurile în perioada 28 aprilie - 6 mai, "operațiunea neputință" a continuat și 2 luni mai târziu.

Cele 8 perechi de trenuri sezoniere au reflectat detaliat situația reală în care se află această companie! Lipsa vagoanelor de dormit și cușetă, lipsa vagoane restaurant, servicii IC doar pe hârtie(testate de noi), vagoane etajate și "autobuze" de navetă în compunerea trenurilor cu parcurs de 9-14 ore...

Acum în stilul caracteristic se așteaptă locomotivele și vagoanele modernizate prin PNRR dar nu va faceți mari speranțe pentru că în fără de Softronic care este în altă liga, ceilalți producători/contractanți nu prea dau semne să rupă gură târgului cu voința lor de a finaliza contractele la timp!

Revenind la ale noastre, surprinzător sau nu, Astra TransCarpatic au reușit din nou să țînă "steagul sus" fiind singurul operator care și-a menținut constant numărul de călători trensportati pe București - Mangalia și retur in ultimii 3 ani. Automotoarele IC 2 produse de Ansaldo Breda și-au făcut datoria oferind cele mai bune condiții pe ruta analizată de noi.

Trenul de noapte al Astra TransCarprtic: Arad - Timișoara - Craiova - București - Constanța și retur a devenit deja o normalitate printre călătorii fidelizați din 2017 până acum și a circulat la capacitate maximă aproape tot sezonul estival 2024, păcat că în lunile iulie - august ATC nu are cum să aducă mai mult de 6 vagoane de la Arad la Constanța!

A fost primul an în care Transferoviar Călători au adus în Mangalia numai material rulant cu climatizare sau a încercat, IR 10.083 format din automotor ADH 11 fiind acroșat de o basculantă în localitatea Tuzla la început de sezon.

Pe Buzău - Mangalia și retur am avut automotoare VT 614 și ADH 11 cu climatizare modernizate din VT 614 în anii 2012-2017 iar pe București - Constanța/Mangalia și retur au avut automotoare Alstom Coradia Lint 41.

La fel ca Astra TransCarpatic, Transferoviar Călători a asigurat un serviciu comercial impecabil fiind singurii operatori care în Mangalia au avut echipe de curățenie prezente, care au asigurat salubrizarea interioară a trenurilor.

Dacă în anii trecuți regio Călători era vedetă seronului estival, în luna august având pe Brașov - București Băneasa- Mangalia și retur și 3 automotoare Alstom a câte 3 vagoane legate în total 9 vagoane, odată cu uniformizarea tarifelor au căzut în mediocritate, anul asta nu am văzut mai mult de 5 vagoane ocazional în Mangalia.

Regio Călători oferea servicii foarte bune când erau încadrați că tren RE, acum de când sunt obligați să aplice mers și tarife de IR, situația este cu totul altă, din păcate pentru ei nu ai cum să schimbe tariful din RE la IR și să ofere aceleași condiții, nu ai cum!

Exact cum am anticipat la începutul sezonului estival am avut un sezon de weekend, fiind abonati în majoritatea grupurilor de social-media din Eforie, Mangalia, Vama Veche cele mai multe sejururi au fost de 2 maxim 3 nopți, vremurile în care găseai pachete cu 5-7-9 sau chiar 11 nopți de cazare au apus de pe vremea R 981, R fiind indicativul pentru tren rapid!

Dacă anul trecut sezonul estival a mers bine până la sfârșitul lunii septembrie, ei bine, în 2024 abia am avut activitate până pe 15 septembrie, am ajuns în mangalia pe 13 sept și comparativ cu anul trecut 80% din tarabe, restaurante și hoteluri erau închise în marele Eforie Nord, cea mai scumpă stațiune de pe litoral în 2024!

Pe scurt, sezonul estival 2024 a fost sezonul în care litoralul românesc nu a avut nimic de oferit, am petrecut aproape 30 de zile pe litoral în august și septembrie și în afară de prețuri exorbitante, mizerie și balamuc specific provinciei, altceva nu a fost. Ce-i drept în a 2-a jumătate a lunii septembrie a fost super ok!

Sursă foto & text: România Feroviară