Prezentare Siemens Mobility & Astra Vagoane Arad cu a 3-a evoluție/generație de Astra Metropolitan

30.03.2023
Siemens Combino D2 in Melbourne, Australia.  Photo credit:Bahnfrend/Wikipedia
Siemens Combino D2 in Melbourne, Australia. Photo credit:Bahnfrend/Wikipedia

Pentru că am remarcat în ultima perioadă (să zicem) multe discuții contradictorii pe tema tramvaielor ce vin/au venit în București, astăzi venim cu un scurt istoric despre companiile Siemens/Astra și noul produs Astra Metropolitan.

Undeva prin 1996, compania Siemens Mobility venea pe piață cu un nou concept de tramvai numit sexy Siemens Combino. Numele său făcea direct referire la conceptul de fabricație modular adoptat de compania germană, concept care odată cu scăderea costurilor însușea proiectului o adaptabilitate ieșită din comun la acea vreme.

Prima serie de tramvaie Siemens Combino/Combino XL circulă și astăzi, la 27 de ani de la primul drum în orașe precum Amsterdam, Augsburg, Basel, Berna, Dusseldorf, Hirosima, Melbourne, Poznan, Budapesta și Barcelona fiind fabricate peste 550 de unități.

Siemens Avenio 5023 in Lippe Biesterfeldweg. Photo credit:Voogd075/Wikipedia
Siemens Avenio 5023 in Lippe Biesterfeldweg. Photo credit:Voogd075/Wikipedia

În 2009 apare a 2-a generație a familiei Siemens Combino și anume Siemens Avenio, prima generație/evoluție s-a numit Combino Supra/Plus. Evoluția și saltul tehnologic este mai mult decât vizibilă pentru modelul Siemens Avenio. Dacă Siemens Combino era asamblat din aluminiu pe șasiu de oțel, Siemens Avenio este produs integral din oțel inoxidabil.

Modularitatea specifică procesului de fabricație permite modelului Siemens Avenio să aibă podeaua coborâtă pe toată lungimea tramvaiului, lungime variabilă între 18 metri și 72 metri, particularitatea specifică a proiectului moștenită și de Astra Metropolitan este că la 2 vagoane legate de o articulație simplă avem o articulație dublă, așa cum se vede în imaginea de mai sus.

Siemens Avenio  a fost vândut la nivel global în orașe precum Budapesta, Melbourne, Toronto, Tel Aviv, Haga, Doha, Munchen și Copenhaga.

Boghiu Siemens Combino/Avenio/Metropolitan. Photo credit:Thorsten Hartmann
Boghiu Siemens Combino/Avenio/Metropolitan. Photo credit:Thorsten Hartmann

Pentru a facilita podeaua coborâtă, integral, pe toată lungimea tramvaiului, Siemens Mobility a proiectat un nou tip de "boghiuri offset" fără osii propriu-zise, unde rama boghiului este realizată din oțeluri normalizate iar motoarele asincrone, angrenajele, reductoarele și sistemul de frânare sunt poziționate în exteriorul boghiului.

Motoarele asincrone sunt deja la a 3-a generație și dezvoltă o putere variabilă între 100 kW și 160 kW, fiecare boghiu motor fiind dotat cu 2 motoare asincrone. De menționat este faptul că odată ce s-a pus în mișcare tramvaiul/rama electrică/locomotiva, pentru a menține viteza constant stabilită pe un anumit sector de linie/cale ferată este nevoie de doar de 10% din puterea maximă necesară a motoarelor.

Pentru a face o scurtă corelare la ce am scris aici gândiți-va că EMU Hyperion RES produs în Softronic Craiova are putere variabilă între 1.720kW și 2.170kW iar Softronic TransMontana are o putere variabilă între 6.000kW și 6.600kW.

Astra Metropolitan 3821 in linia 25. Photo credit: Romania Feroviara
Astra Metropolitan 3821 in linia 25. Photo credit: Romania Feroviara

Tramvaiele Astra Metropolitan care acum fac serviciu comercial în capitală, au o lungime de 36 metri, cu o greutate de 65 de tone și au capacitatea de a transporta aprox. la 350 de călători. Tramvaiele Siemens/Astra Metropolitan sunt a 3-a evoluție/generație a proiectului Siemens Combino început în anul 1996.

Toate cele 3 generații de tramvaie au evoluat constant iar fiabilitatea lor confirmă asta la aproape 30 de ani de la prima schiță desenată inițial de Siemens în atelierele Duewag din Düsseldorf, producția fiind ulterior extinsă în Krefeld-Uerdingen.


Surse foto afisate in descrierea fiecărei poze.