Raport sezon estival 2023: Cel mai slab sezon estival feroviar din ultimii 10 ani!
Din cauza unui ordin de ministru, sezonul estival 2023 a fost sub cele mai pesimiste așteptări, lipsa ofertelor comerciale și uniformizarea tarifelor la rang de IR a făcut din nou mașina personală mai rentabilă decât trenul!
Dragi prieteni feroviari și nu numai, încercam să argumentăm articolul de astăzi în stilul nostru caracteristic, ceea ce am văzut cu ochii noștrii pe Constanța - Mangalia și nu numai.
Pentru că <tren sezonier> înseamnă un serviciu care atinge stațiunile de pe litoral, astăzi vom discuta despre operatorii feroviari și trenurile care au adus turiștii pe litoralul românesc în 2023.
Nu credeam vreodată să ajungem să spunem asta, dar Felicitări Astra Trans Carpatic!
Singurul OTF care a avut o ușoară creștere a călătorilor transportați spre și dinspre Marea Neagră. Operatorul de călători cu sediul în Arad, ATC a dat lovitura cu IR București Nord - Mangalia și retur unde pentru prima dată în 4 ani au mers cu 2 automotoate IC 2 produse de Ansaldo Breda! Mersul fară oprire între București Nord și Constanța a contribuit din plin la succesul ATC din 2023.
Chiar dacă valoric cele 2 automotoare nu înseamnă mult, statistic înseamnă dublarea capacității de transport față de anii precedenți. Alt aspect de luat în calcul este faptul că ATC nu au fost afectați de modificarea tarifelor, ei practicând mereu tariful de IR.
Altă notă pozitivă a fost jurnalul de bord impecabil datorită personalului de mentananță din Titu. Nu știm ce "farmece" le-au făcut, dar automotoarele ATC-ului au funcționat impecabil la toate capitolele pe Constanța - Mangalia.
De când a intrat în circulație în 2017, trenul de noapte al Astra Trans
Carpatic => Arad - Craiova - București Nord - Constanța a uimit prin
serviciile și confortul oferit călătorilor; ulterior cererea a devenit
atât de mare încât în sezonul estival 2023 ATC a introdus în circulație
toată flota de vagoane și anume: 4 vagoane de dormit, 6 vagoane cușetă
și 2 vagoane de clasa a 2-a <Premium>.
Să ai în plin sezon estival cerere pentru capacitatea maximă de transport călători, disponibilă, spune multe despre ce vor călătorii în 2023, cele 2 trenuri de noapte ale ATC formate din 2 garnituri a 6 vagoane, au circulat frecvent în aceasta formulă, asta în plin vârf de sezon estival.
Astra Trans Carpatic a avut cel mai mare număr de dormitoare și cușete alocate per' tren
dintre toate sezonierele. Dacă a fost vreun sezonier de la CFR Călători
care a avut în garnitura sa mai mult de 2 dormitoare și 4 cușete, vă rugam
să ne scrieți dumneavoastră pe pagina noastră
de >> facebook. Noi nu am observat.
Acum, suntem nevoiți să expunem situațiile mai puțin bune legate de sezonul estival 2023!
Dacă până anul trecut sezonierul Buzău - Mangalia avea călătorii lui, ei bine, în 2023 Transferoviar Călători au fost obligați de acel ordin de ministru să crească tarifele de la 39 lei, să perceapă 80 lei pe aceeași rută, ceea ce înseamnă o creștere a tarifelor de 105.1%! Cea mai mare creștere dintre ultimii 3 OTF prezentați.
În situația dată, "bătrânele" VT 614 care au fost fabricate la uzinele
MAN SE Uerdingen Waggonfabrik între anii 1973-1975 ies singure din
"schemă" și nu prea își mai au rostul pe un tren sezonier estival nefiind
echipate cu aer condiționat!
Cealaltă rută operată de Transferoviar Călători a fost București - Constanța (dimineața) și București - Mangalia (la prânz) cu retur seara înapoi la capitală.
Povestea tarifelor este aceeași: o majorare cu 110.2% de la 39 lei la 82 lei care a pus capac "exoticului sezonier" estival operat de TFC cu automotoare ADH 11 dotate cu climatizare. Călători au fost dar se putea infinit mai bine, TFC fiind cel mai recent OTF intrat pe Mangalia în sezonul estival...
Cea mai mare scădere vizibilă în sezonul estival a avut-o Regio Călători care, dacă până anul trecut "făceau legea" la capitolul tren sezonier Brașov - Constanța - Mangalia, în 2023 au avut parte de o scădere de aproximativ 50% a călătorilor transportați din cauza majorării tarifelor de la 67 lei la 109 lei pe Brasov - Mangalia, ceea ce înseamnă o creștere procentuală de 62.6%!
Analiza privind scăderea semnificativă a Regio Călători se vede în imagini: dacă în anii precedenți trenul lor aducea pe Mangalia 2 sau chiar 3 automotoare Alstom X72500 legate, în anul 2023 un singur automotor format din 3 vagoane a fost suficient în majoritatea cazurilor analizate.
Pentru ca Regio Călători, Softrans SRL, Transferoviar Călători și CFR Călători să mențină ofertele comerciale și tarifele de RE (Regio Express) în 2023 ar fi fost obligate de același ordin de ministru să aibă 18 opriri din 37 efectuate pe M800 București - Constanta, un ucru aberant...
Repetăm acest aspect pe care trebuie să nu-l uitați, cei care aveți răbdare să ne citiți articolele integral: Pentru ca Regio Călători, Softrans SRL, Transferoviar Calatori și CFR Călători să mențină ofertele comerciale și tarifele de RE (Regio Express) în 2023 ar fi fost obligate de același ordin de ministru să aibă 18 opriri din 37 efectuate pe M800 București - Constanta, un ucru aberant...
Deoarece și Softrans SRL au fost "obligați" să crească tarifele de la 39 lei la 72 lei ceea ce înseamnă o creștere tarifară de 84.6%, concluzia sezonului estival a fost cruntă: Softrans a pierdut bani pe Constanța față de anii precedenți. Deci mai bine țineau 2 trenuri pe Brașov și unul pe Constanța, cel puțin asta am dedus noi din rezervările realizate de pe site-ul >> Softrans SRL.
Ca în fiecare an, SNTFC CFR Călători a dus greul când vine vorba de capacitatea de transport, număr de trenuri și Mersul lor, dar statistica poate fi înșelătoare!
Într-adevăr, litoralul și Mangalia au văzut trenuri ale operatorului de stat formate din 12-13-14 vagoane dar din acele vagoane, un număr de 4-5-6 vagoane pe anumite trenuri erau atașate și detașate (compuse și recompuse/descompuse) din capitală!
Cam asta e realitatea sezonului estival 2023. Dacă până anul trecut sezonierele care veneau prin țară și tranzitau capitala aveau în medie 12-13 vagoane din care mai primeau suplimentar 1-2 vagoane în București Nord. În 2023, media a scăzut mult, cum am spus mai sus, la 8-9-10 vagoane din țară și respectiv 4-5-6 atașate din capitală spre litoral în funcție de tren!
Sezonul estival 2023 poate fi caracterizat simplu: trenul a pierdut mult în detrimentul auto personal (rutier), trenuri scurte, nerentabile pentru familii și grupuri mai mari de 3-4 persoane, lipsa de oferte comerciale atractive, cu adevărat prietenoase pentru toate categoriile sociale, autostrăzi (mă rog....singura autostradă spre mare...A2) pline, unde nu există în sezon zi sau saptamana fară daune materiele (incidente rutiere) sau și mai grav: spitalizări, accidente mortale și sejururi distruse...
Câștigător mereu va fi "statul român" prin taxe, impozite, accize, TVA, care sunt de 5 ori mai mari în cazul auto personal decât în cazul trenului, iar anul viitor cel mai probabil salvarea operatorilor feroviari vor fi studenții cu facilitățile lor, iar noi...oamenii normali...plătitori de taxe și impozite...cel mai probabil vom alege pentru a nu știu câta oară varianta rutieră (cu autoturismul personal), fiind dovedit a fi mai rapid și mai eficient pentru o familie, decât alternativa cu trenul (varianta feroviară) care se vrea (și ar fi trebuit să fie) un transport ecologic, social, modern, fiabil, confortabil și eficient .....
Un drum București - Mangalia - București prin varianta rutieră => autoturism personal durează în medie cam 2h 30 min - 3h 00 min pe sens și costă dus-întors (aprox. 520 km) cam 300 lei (cu taxa de pod inclusă). Această sumă se poate împărți la 2-3-4 sau chiar 5 persoane. Un drum pe aceeași rută cu trenul costă până la 820 lei pentru 5 persoane și durează în medie între 5 și 6 ore pe sens fiindcă luăm în calcul și drumul de acasă (din fața blocului / la poarta casei) până la gară și respectiv de la gară până la hotel. Nu doar timpii din mersul trenurilor (din gară în gară).
Ce înseamnă transport feroviar cu adevarat eficient, curat, rapid, civilizat, rentabil și confortabil!
Mai avem....
Surse foto & text: România Feroviară