Prezentarea detaliată a locomotivelor din cadrul proiectului PNRR pentru RO-SNTFC din Softronic Grup Craiova
Softronic Craiova este singura companie din cadrul proiectului PNRR care este în grafic cu producția de locomotive; prezentarea detaliată a proiectului o aveți mai jos:
Dragi
prieteni feroviari și nu numai, astăzi încercăm să arătăm tuturor cu o
transparență totală caracteristică companiei Softronic, nivelul de muncă
și cantitatea de timp din spatele proiectului total de modernizare a celor 19
locomotive tip EA, în locomotive tip LE-mA (Locomotivă Electrică - modernizată Asincron), locomotive interoperabile la nivel European!
Discutăm despre o modernizare totală, unde se mai păstrează doar ≈10% din mașina veche!
Undeva prin luna Februarie a acestui an (2024), EA 229 (fosta locomotivă a depoului Brașov), fabricată în Electroputere Craiova în anul 1975, locomotivă care fusese retrasă din circulație de ceva timp, acum a luat calea către modernizare, respectiv la Softronic Craiova.
Locomotiva
era deja în plin proces de tăiere când am pozat-o noi. Prin contract ,
fiind necesar doar ≈10% din cutia locomotivei, respectiv partea de jos din podea. Acolo unde probabil (ar trebui) sunt scrise/stanțate
seriile originale ale cutiei locomotivei.
După ce cutia locomotivei a fost tăiată, proces care a durat ceva timp, undeva la 2 săptămâni (dacă nu mai mult), țineți minte aspectul ăsta căci vom vorbi mai jos despre cantitatea de ore - manoperă, partea roșie din șasiu, este ce a rămas din locomotiva veche, parte care după ce a trecut testul ultrasunetelor, a fost trimisă în Rovinari pentru sablare și grunduire!
Odată
întoarsă partea din șasiu înapoi în Softronic, și-au intrat în rol angajații
din hala CMF (Confecții Metalice Feroviare), aceștia au avut sarcina, deloc
ușoară, de a fabrica o cutie nouă de locomotivă, pe partea rămasă fin
de șasiu .
Aici
intervine și prima anomalie din proiectul PNRR, care nu știu dacă a fost
luată în calcul de către cei care au realizat caietul se sarcini, însă
...orele
de manoperă pentru realizarea unei cutii de LE-mA sunt aproape duble față de
fabricarea unei locomoive noi!....
Specificațiile tehnice ale unei locomotive modernizate total în Softronic, sunt identice cu o locomotivă nouă de serie 480 realizată de același producător!
Cutia locomotivei 481-001 a fost lungită cu 980 mm suplimentar, pentru a implementa
sistemul de siguranță la impact care este autorizat TSI (STI = Specificații Tehnice de
Interoperabilitate) la nivel European, ajungând astfel la o lungime de
20,7m.
Acest sistem de siguranță la impact și-a dovedit utilitatea în Gugești, pe Magistrala 500, în data de 1 Decembrie 2022, atunci când s-a întâmplat acel incident feroviar nedorit de nimeni, în care 2 trenuri marfare s-au ciocnit. Viețile mecanicilor au fost salvate iar locomotiva a scăpat cu daune minime după ce un tren de 2.700 tone a fost lovit de un alt tren remorcat de TransMontana 480-052!
Producția de locomotive prin PNRR din Softronic Craiova este un proiect comun la care își aduc contribuția mai multe companii!
Caromet SA Caransebeș pun
și ei umărul la buna evoluție a proiectului și fac ce știu să facă, prin
excelență, încă de secolul trecut. Dacă nu ne înșelăm compania a fost
înființată undeva prin anii '70, am găsit, compania funcționează din 1971.
Caromet SA Caransebeș realizează verificarea, rectificarea și montajul noilor
roți monobloc de import pe osiile locomotivelor modernizate. Pe lângă
aceste operațiuni cei din Caransebeș realizează și recondiționarea în
parametrii constructivi ale transmisiilor montate pe osii!
Chiar dacă prin caietul de sarcini realizat, Softronic putea utiliza ramele de boghiu ale vechilor locomotivelor EA, aceștia au luat decizia de a produce și boghiuri de construcție nouă, unde este cazul pentru a înteplini standardele impuse cu privire la siguranța circulației!
Motoarele de tracțiune asincrone MTA 2-ES-108 sunt proiectate și construite în Softronic Craiova, și au o putere nominală continuă de 1.000 kW! O locomotivă seria 480/481 are puterea totală de 6.000 kW! 6 motoare/locomotivă
x 1000 kW putere per' motor = 6000 kW putere totală. Logic nu..?!
Pentru
asigurarea tracțiunii trenului de probă
format din 16 vagoane cu un
tonaj de 850 tone a utilizat doar 20% din putere (1.200 kW), frânarea
regenerativă a locomotivei poate recupera 30% din putere (2.000 kW), vă lăsăm pe dumneavoastră să faceți calculele mai departe...
O
altă notă importantă care trebuie evidențiată, este că toate
echipamentele electronice produse în Softronic Craiova, montate în
locomotivele PNRR, sunt deja certificate ȘTI(Technical Specification for
Interoperanility) la nivel European și au o marja optimă de funcționare
între -40°C
și +50°C !
Acest detaliu a făcut posibilă autorizarea noii serii 481 de locomotive modernizate în mai puțin de 10 luni de zile, despre testele prin care a trecut 481-001 (fosta EA 229) vom vorbi mai jos.
Trebuie se se înțeleagă efortul care stă în spatele unui astfel de proiect și al autorizării TSI a fiecărui echipament în parte, autorizări care au durat în unele cazuri și ani de zile.
În
momentul de față, în Softronic sunt prezente 7 locomotive, în diferite
stadii de producție (s-ar putea să fi venit și a 8-a, ceea ce este bine),
contractul trebuie finalizat la timp iar Softronic este singura companie
(din cele 6) cu contracte PNRR semnate, care, pare că va duce la bun sfârșit
contractul (adică
la termen)!
În imaginea de mai sus o putem vedea pe fosta EA 318 (modernizare care aa fost tip Siemens) reîncadrată acum ca serie 481-002, iar în spatele ei sunt (nu stim exact ordinea), oricare din 481-003, 481-004, 481-005 sau chiar 481-006. Asta pentru a arăta gradul avansat de producție de la momentul actual din Softronic Craiova.
În
zilele de 26 și 27 August, locomotiva 481-001 a realizat pe relația
Chitila-Brazi + retur, pe Magistrala 1000, testele dinamice pentru
certificarea echipamentului ETCS produs de Hitachi (fostul Thales
Transportation) cu
STM-uri;
PZB Siemens (RO) și Mirel (HU/SK) respectă cerințele impuse de Regulamentele în
vigoare, aceste teste sunt necesare în vederea certificării conform
Regulamentului de Control, Comandă și Semnalizare și de către Organismul
Notificat TÜV Rheinland.
Proba finală a avut loc pe Magistrala 800, între București Nord - Fetești + retur. Trenul de probă, remorcat de locomotiva LEmA 480-001 (fosta EA 229) a parcurs distanța, fără probleme, cu viteza maximă de 160km/h.
Astfel, 480-001 a realizat remorcarea unui tren cu 16 vagoane (respectiv, 850 tone) cu viteza maximă de 160km/h; tracțiunea a fost realizată în 6 motoare, dupaia în 5 motoare și dupaia în 4 motoare pentru a arăta modurile diferite de tracțiune precum și comportamentul locomotivei, chiar dacă aceste situații sunt puțin probabile (sper zero) să apară; mentenanța fiind asigurată de către Softronic Craiova, pe o perioadă de 10 ani!
Sursă foto & text: România Feroviară