PESA Twist 145N - 2 ani de mobilitate urbană la nivel European în Craiova
Dragi prieteni feroviari și nu numai, astăzi cu ocazia împlinirii a 2 ani de la livrarea primului tramvai PESA Twisst 145N în Craiova, facem o prezentare dataliata a proiectului și da, am ajuns la capătul din Cernele unde am văzut(cum ne-au scris câțiva membri ai grupului nostru) că tramvaiele nu mai ajung la Thermo Isalnita și sunt înlocuite de autobuze!
Craiova are o singură cale de rulare pentru tramvaie, pe care circulă în prezent 3 trasee:
100: Electroputere Parc – Calea București – PECO Severinului;
101: Ford – Electroputere Parc – Calea București – PECO Severinului – Izvorul Rece;
102: Ford – Electroputere Parc – Calea București – PECO Severinului – Izvorul Rece - Cernele.
Astfel, linia de tramvai devine foarte eficientă și datorită faptului că face legătura între captele industriale ale orașului, tranzitând totodată prin centrul comercial a zonei urbane.
Calea
de rulare a tramvaielor din zona industrială Cernele acolo unde acum se
află și bucla de întoarcere, mai exact sectorul OMV Severinului până la
CLF a fost modernizată printr-un proiect european și a fost ultima
porțiune redată circulației tramvaielor!
Principiul
"evantaiului" este frecvent utilizat în marile orașe din Europa și
lume, nu și în capitală, unde mai multe linii de tramvai NU se dublează,
triplează, cvatrupleaza spre centrul exact acolo orașului unde cererea este mare și
cum se apropie de periferie se ramifică, acoperind o zona cât mai mare.
A fost odată bine și în capitală când aveam tramvaie care plecau din Dep Militari, CET Vest, Cartier 16 Feb, Gara Basarab, Ghencea care se uneau pe Sos Progresului cu liniile ce plecau din Dep Alexandria, după care ulterior ramificau spre Romprim, Sos Giurgiului, Eroii Revoluției, Șerban Vodă, Faur poartă 4, Dep Titan, etc.
Astăzi transportul în comun din capitală este mai inutil ca niciodată, puținele linii rămase sunt izolate și dacă se întâmplă ceva în traseu este jale pentru că nu mai există linii de dublare, orice incident în trafic, lipsa tensiune sau alte neprevăzute, paralizează tot, nu ai decât să mergi pe jos ori mașina personală..Programul de investiții a fost realizat prin fonduri POR (Programul Operațional Regional) și a cuprins 2 sectoare de linie: PECO Severinului - CLF respectiv Shell - Fabrica Ford. Sectorul modernizat Shell - Ford bucla a fost primul redeschis circulatiei tramvaielor!
Lucrările au fost finalizate și recepționate
undeva la mijlocul lunii Septembrie 2023 pentru Shell - Fabrica Ford. Execuția este realizată de o asociere de firme, formată din: Urban Profile Grele SRL, Swietelsky Construcții Feroviare SRL şi TIAB SA.
Constructorul a reabilitat calea de rulare, rețeaua de contact dar și stațiile în care opresc tramvaiele. Noile sectoare de linie ridicându-se acum la standardele europene în materie de comfort și siguranță a circulației!
Spre deosebire de capitală, Craiova a acționat invers, logica fiind pusă în practică conform unui proiect bine calculat, firesc și de durată. Fiecare tramvai PESA a parcurs înainte de intrarea în serviciul comercial, o distanță de +500 km, aceasta fiind parcursă noaptea, tramvaiele fiind încărcate cu saci de nisip pentru a simula condițiile de trafic cu încărcarea maximă de la orele de vârf.
Înainte de asta, substațiile au fost modernizare, și spre deosebire de cele din capitală, sunt capabile se preia surplusul de energie introdus în rețea de sistemul de frânare recuperativă al tramvaielor, și astfel, mențin constantă tensiunea în rețea, evitând incidentele neplăcute suferite de tramvaiele Astra IMPERIO Metropolitan (București).
PESA Twist este un tramvai articulat cu podea joasă produs în Polonia de către Bydgoszcz de PESA S.A. din 2006. În prezent, Twist este operat în Częstochowa, Górnośląski Okręg Przemysłowy, Moscova, Kiev, Cracovia, Wrocław și Craiova.
Noile tramvaie au 27 de metri lungime, 2,40 m lăţime, 350 de milimetri de la nivelul şinei, fără trepte şi înclinări (înălţimea podelei în zona uşilor de acces), 218 locuri – din care 58 pe scaune fixe, nerabatabile, o viteză maximă de 70km/h, cu limitare la 50 km/h, 4 uşi duble şi două uşi simple, sisteme de încălzire, ventilaţie şi condiţionare a aerului, GPS şi sistem e-ticketing, plus supraveghere video la exterior şi interior cu 10 camere in fiecare tramvai.
Până acum, au fost produse aproximativ 230 de unități cu o capacitate de transport situată între 58 și 102 locuri (pe scaune), lungimea vagonului de 27 metri (sau 36 metri). Tramvaiele PESA din Craiova sunt varianta scurtă (din 3 tronsoane, cu capacitatea maximă de transport 218 călători).
Primăria Craiova a achiziționat până acum 17 tramvaie PESA Twist 145N, iar RAT Craiova le-a introdus pe toate în circulație încă din august 2023 pe toate cele 3 linii active din oraș. (100, 101 și 102).
La interior, nu s-a făcut rabat de la standardul European iar cei de la PESA au dotat tramvaiele pentru Craiova cu aceeași configurație folosită și în Częstochowa, Górnośląski Okręg Przemysłowy, Moscova, Kiev, Cracovia și Wrocław.
Datorită căii de rulare nouă și a materialului rulant nou, silențios, și de ultimă generație, cu scaune tapițate, confortul pentru călători este garantat și este ceea ce trebuie pentru secolul în care trăim!
Comparativ cu tramvaiele Astra IMPERIO Metropolitan din capitală, nu se
resimte la fel de înghesuit la interior, ca la tramvaiele IMPERIO
Metropolitan, unde paradoxal, sunt mai lungi decât Pesa Craiovene, dar
contează mult configurația interiorului cum este realizată.
Sursă foto & text: România Feroviară