Pe linia 902 Gara Comana se reconfigurează, sacrificăm istoria pentru binele viitorului. Am renunțat să privim înapoi, ne concentrăm numai pe ce o să urmeze
Când linia de cale ferată București Filaret - Progresul - Giurgiu a fost deschisă circulației în toamna anului 1869, Gara Comana era perla coroanei, construită în cel mai pur stil englezesc, gara centrală înconjurată de cele 2 linii de cale ferată, era singurul loc unde locomotivele din "Clasa Călugăreni" puteau alimenta cu apă după care porneau din nou la drum și zburau ca vântul și ca gândul cu iuțeala maximă de 80Km/h.
În ziua de 7 septembrie 1869 la orele 10:45, din Gara Filaret a plecat primul tren spre Giurgiu. Trenul l-a avut ca pasager pe însuși Principele Carol I, care astfel și-a îndeplinit cuvântul dat în fața supușilor săi, acela de a nu părăși țara până când întâiul drum de fier nu este gata. Linia 902 a devenit astfel parte din cea mai rapidă variantă de a ajunge de la București la Viena, cu trenul până la Giurgiu si de acolo cu vaporul urcând pe Dunăre până la Viena.
Vă vine să credeți sau nu, Gara Comana încă mai ține comori istorice din perioada 1869, recent am descoperit o bucată de șină de cale ferată produsă de Rhymney Railway, companie care cu un an înainte, în 1868 își deschidea circulației prima cale ferată din Țara Galilor. Aceleași materiale au fost folosite și în România după ce au fost transportate cu barjele pe Dunăre, șină de cale ferată tip 40 (posibil linie de tip 34 sau 37 kg/ml, lungimea cuponului de șină de 7 m, produse în Marea Britanie), produsă în principal pentru exploatațiile miniere, utilizată ulterior și la primele căi ferate care au transportat pasageri de pe bătrânul continent.
Trecutul e istorie și suntem neputincioși; nu putem salva nimic și pentru a trece peste supărarea asta încet dar sigur ne vom gândi doar la viitor. Vom încerca să găsim soluții pentru ca linia de cale ferată București Progresul - Giurgiu să aibă parte de promovarea și prestigiul pe care îl merită. Să vină marfa, să vină călătorii și să uităm chinul prin care am trecut atâția ani în încercarea de a salva ceva rămas de acum mai bine de 150 de ani. În 2021 Gara Comana își predă istoria și prestigiul pentru viitorul deplin meritat, contemporan secolului în care trăim.
Sursa foto din Comana: România Feroviară