Parte din M800, Constanța - Mangalia suferă foarte mult în extrasezon din cauza materialului rulant rămas moștenire din secolul trecut
Exact în momentul în care credeam că OTF de stat și-a întors atenția și spre Constanța - Mangalia, ruta care deservește localități care au o populație de peste 400.000 locuitori împreună, realitatea și o privire mai atentă a situației în ansamblu, scoate la suprafață nereguli la care OTF de stat rămâne consecvent cu o ambiție iesita din comun. Ca niciodată am avut o surpriză mai mult decât plăcută când am văzut în gara Mangalia un tren format din locomotivă EGM și vagoane în luna octombrie, impresia de moment a fost excelentă: curățenie, căldură, vagoane 20-68 reconstruite la Electroputere VFU Pașcani special proiectate pentru trenuri regio, de navetă.
După
ce a trecut senzația inițială de bucurie când am văzut semnele
normalității pe Constanța - Mangalia, am căutat puțin și am descoperit că
cel mai probabil, locomotiva și vagoanele sunt detașate în Constanța de
la IR să spunem X, tren de noapte Iași - Constanța care preia la Buzău
vagoane de la Suceava și se transformă în R 8383 Constanța - Mangalia. Din
cauza asta bucuria trăită a fost de scurtă durată pentru că este în
continuare inadmisibil ca vagoane de R să fie folosite pentru un IR, tren
mai ales de noapte.
Din păcate istoria recentă de la compania de stat ne confirmă un model de risipă al fondurilor proprii, de la stat și subvenția primită de la noi toți chiar dacă folosim sau nu trenul, contribuabilii de la bugetul de stat. Niciodată în ultimii 15 ani indiferent dacă vorbim de vagoane de construcție nouă sau modernizate, nici o serie de vagoane nu a avut viață mai lungă de 2-3 ani de serviciu comercial, majoritatea seriilor de vagoane au rămas doar o treime în circulație după ieșirea din garanția oferită de producător.
Trezirea
la realitate a venit în jurul orelor 13:15 când automotorul Malaza 78
produs în anii 1936 sosea triumfător în Mangalia ca tren R 8389. În
condițiile în care traficul pe DN chiar dacă suntem în luna octombrie,
nu arată că am fi în extrasezon pentru că valorile de trafic sunt la
anumite ore destul de mari, CFR Călători rămâne consecvent unui mod de
lucru rămas moștenire din secolul trecut. Este inadmisibil ca la final
de an 2021 să mai utilizezi material rulant luat din inventarul
muzeelor. Chiar dacă sunt voci care spun că partea mecanică, ansamblul
motor-transmisie la Malaxa sunt mai moderne decât automotoarele Siemens
SR 20D, interiorul a rămas grotesc și respingător, fidel anilor 30.
Scaunele sunt din plastic, perdelele dacă nu lipsesc sunt sinistre iar
barele de autobuze ale defunctului Rocar/Român/DAC, te fac să alegi fără
ezitare transportul rutier cu microbuzul.
Chiar dacă acum sunt 9 perechi de trenuri pe Constanța-Mangalia, transportul auto este net în avantaj și datorită condițiilor oferite, nu numai a orarului de circulație. Firmele rutiere au specutat mersul cadențat cu plecare la oră fixă, din oră în oră sau din 30 în 30 min, iar microbuzele și autobuzele sunt mereu pline pentru că CFR Călători lasă o gaură de aproape 5 ore pe ambele sensuri în care nu circulă nici un tren.
Sursa foto din Mangalia: România Feroviară