Modernizarea a 139 de vagoane prin PNRR: un film mut cu specific românesc

11.09.2024

Undeva prin decembrie 2023, SNTFC CFR Călători semna cu 3 reparatori\producători de vagoane, contracte pentru modernizarea a 139 vagoane de călători. Vagoanele urmau să fie modernizate în Atelierele CFR Grivița, Electroputere VFU Pașcani și Remarul 16 februarie Cluj.

Din păcate de atunci nu s-a mai auzit/văzut nimic din direcția asta, doar o expunere de vagoane serie 21-91 "modernizate" în Atelierele CFR Grivița de CFR Călători prin fonduri proprii. Vagoanele le-am prezentat pe site și care, pentru curse locale gen București-Brașov/Constanța/Craiova(când om avea linia bună) și retur sunt excelente.

Am pus ghilimele la modernizare pentru că vagoanele 21-90 din care provin noua serie 21-91 erau printre, dacă nu cele mai bune vagoane din parcul CFR Călători, chiar dacă erau produse între 1996 și 1998. Erau deja din 1996 dotate cu aer condiționat, toalete ecologice, sistem de informare călători, boghiuri V.max 200km/h, compartimente cu 6 fotolii, etc.

Din câte am văzut/citit, pentru a ne documenta, ar trebui sa avem următoarele serii de vagoane modernizate în lucru;

- în Atelierele CFR Grivița sunt în proiect și producție seria 21-91 (licență Corail) clasa a 2-a prezentat în imagini și 21-91 varianta cușetă, împreună cu vagoane modernizate clasa a 1-a serie 19-80 (licență DWA Bautzen) si vagoane de dormit serie 71-70;

- în Electroputere VFU Pașcani avem în fluxul de producție vagoane serie 20-76 (licență Alstom) vagon clasa a 2-a cu facilități PMR (persoane cu mobilitate redusă) și transport biciclete/schiuri, vagoane serie 20-76 clasa a 2-a standard;

- în Remarul 16 Februarie Cluj sunt în lucru vagoane modernizate seria bar-bistro 89-76. Toate seriile de vagoane prezentate prin proiectul PNRR au mentenanță inclusă 10 ani de zile.

Din păcate, până acum nicio companie nu a prezentat nici măcar un vagon în lucru și mai avem puțin și facem deja un an de când s-au semnat contractele! Despre standardizare, amenajări interioare și schemă de vopsire uniformizată, nici nu poate fii vorba, cutiile vagoanelor 21-91 (licență Corail) sunt diferite față de 19-80 (DWA Bautzen) și 20-76 (licență Alstom).

Dacă Corail'ul și Bautzen'ul mai sunt cât de cât asemănătoare între ele, fostele Alstom sigur vor ieși în evidență prin compunerea trenurilor, având gabaritul puțin mai înalt (dacă nu mă înșel). 

Astfel, într-un stil deja caracteristic acestui popor, vom avea niște "struțo-cămile" de toată frumusețea in pesiajul mioritic feroviar rrrromânesc.

Sursă foto: Mobilitate.eu
Sursă text: România Feroviară