Intrarea în traseu a noilor tramvaie Astra Imperio Metropolitan este tergiversată prin eternele metode birocratice
Deși tramvaiele Astra Imperio Metropolitan au trecut cu succes toate probele, fiind emise
certficate de omologare atât de AFER cât și de autoritățile responsabile
din domeniu, aproximativ 100 de tramvaie din generația Imperio
circulând fără niciun fel de problemă la Arad, Cluj Napoca și Oradea,
cele din Arad având aproape 10 ani de exploatare, responsabilii de la
București încă nu au finalizat procedura de omologare, invocând diferite
motive birocratice.
În acest timp parcul de tramvaie se uzează constant, minim jumătate
fiind scadent la reparații capitale, care ar trebui realizate de STB SA,
care nu mai are puterea financiară și umană din uzina de reparații,
rolul său fiind prestarea de servicii de transport, nu modernizarea și
construcția de tramvaie noi, care necesită un efort bugetar crescut. În
prezent uzina de reparații a STB SA mai scoate din reparații capitale și
modernizări maxim 10 tramvaie anual, pe lângă reparațiile vagoanelor
tamponate și reparațiile uzuale realizate.
În mod normal, doar 100 de tramvaie din parcul existent mai corespund și mai pot fi exploatate normal cel puțin 10 ani, acestea fiind din modernizatele V3A cu podea joasă și acționare cu choppere și tracțiune asincron, dar și cele 17 Bucur LF prezente pe liniile 1 și 10, al 17lea fiind în curs de finalizare la URAC.
Mai mult, din cauza defectelor din ce în ce mai dese și a lipsei
furnizorilor pentru piesele de schimb, unele fiind produse doar pe
comandă din cauza vechimii tramvaielor actuale, reparația vagoanelor
defecte se realizează greu, chiar și în câteva luni.
O situație mai
gravă este la depoul Militari, unul din cele mai moderne ale STB SA,
unde mai există în circulație doar 20 de tramvaie Tatra, acestea intrând
constant cu defecte în depou, pe lângă problema capacității mici, de
maxim 100 de călători.
De asemenea, pe linia 41, cea mai importantă din București, încă circulă
tramvaie V3A-93 clasice, fără podea joasă și multe tramvaie
modernizate, dar scadente la reparații capitale. Aici vor circula
primele 20 de tramvaie Imperio, acestea fiind planificate să intre pe
traseu încă din primele zile ale lui octombrie.
Deși STB SA face eforturi iar parcul circulant iese din depouri cu sistemele de tracțiune și frânare testate și corespunzătoare, există un disconfort cauzat de vechimea acestora și de saloanele călătorilor uzate. De asemenea, lipsa aerului condiționat este o problemă, doar 24 de tramvaie fiind echipate cu asemenea sisteme, 21 de CH PPC și 3 Bucur LF.
Mobilitate.eu & Romania Feroviara consideră că trebuie încheiată cât mai repede recepția tramvaielor, pentru ca acestea să fie prezente pe linia 41 până la finalul anului iar din primavara anului viitor sa avem tramvaie Astra Matropolitan si in linia 32.
Surse foto: Mobilitate.eu & Romania Feroviara
Surse text cu acord de utilizare: Mobilitate.eu