Dacă CFR Călători majorează tarifele, care mai este rolul trenului în România?
Odată cu numirea în funcția de Director General la OTF de stat Ovidiu Vizante ia prima măsură pentru "redresarea" companiei, propune majorarea tarifelor pentru trenurile operate de CFR Călători. Astăzi încercăm să facem o mică comparație pe 3 rute diferite între OTF privați și OTF de stat să vedem unde va duce ulterior scumpirea inevitabilă a tarifelor OTF de stat.
De la Brașov la Mangalia avem OTF privat Regio Călători cu trenul RE 16082/3 care parcurge distanța în 6 ore și 20 minute la un preț de 66.30 lei. Pentru OTF de stat am ales trenul IR 1946 care parcurge distanța de 435km în 7 ore și 7 minute la un preț de 90.08 lei pentru o călătorie la clasa a 2-a, cu 25 lei mai mult decât Regio Călători. Discutăm despre trenuri directe, fără transbordare în Constanța!
De la Buzău la Mangalia via Făurei avem TransFeroviar Călători care va introduce din 26 iunie RE 15083 momentan limitat la Constanța, prețul unei călătorii la clasa a 2-a e de 39 lei iar distanța de 260km este parcursă în 4 ore și 18 minute. Pentru OTF de stat am găsit IR 01964 care are un tarif de 66.30 lei la clasa a 2-a și parcurge aceeași distanță în 4 ore și 59min, cu 40 minute mai mult decât TFC.
De la Craiova la Constanța Softrans SRL vine cu RE 15996/RE 15989 care parcurge distanța de 436km în 5 ore și 55 minute la un preț de 68 lei pentru un bilet la clasa a 2-a. Pentru OTF de stat avem varianta IRN 079+IR1985, același tren care schimbă numărul în București Nord are un tarif de 90.08 lei la clasa a 2-a și parcurge distanța în 6 ore și 15 minute, 20 minute mai mult decât OTF privat. Aici putem spune că timpii de parcurs sunt asemănători dar diferă materialul rulant folosit pe rută, Softrans SRL utilizează cele mai noi EMU asincrone din România fabricate la Softronic Craiova între anii 2014-2019.
Dacă
pentru trenurile OTF private din Craiova, Brașov și Buzău orele de
plecare sunt mai omenești, situate în intervalul 06:40 - 08:40, pentru
trenurile OTF de stat călătorii trebuie să se trezească în creierii
nopții între orele 03:10 - 05:10, pentru că sunt trenuri de noapte care nu
au ca stație de plecare Craiova, Brașov sau Buzău.
Într-o țară unde 70% din salarii abia ating valoarea de 2.000lei net pe lună, unde trenul e încadrat în hărți ca și mijloc de transport social, pentru o familie de 3 persoane, un drum de la Craiova la Constanța și retur costă acum 540lei, după majorarea tarifelor la OTF de stat probabil va costa în jurul valorii de 600lei. Aceeași varianta cu mașina personală costă 400lei dus/întors iar cu OTF privat Softrans 410lei.
Încotro
se va îndrepta România Feroviară din toamnă?
Regio Călători și Transferoviar Călători își vor mări flotele, probabil vor lua și alte rute în portofoliu, Softrans SRL rămâne cu 3 EMU pe Craiova - Brașov și retur iar cel mai probabil OTF de stat după majorarea tarifelor va mai anula câteva trenuri pe principiul lipsei rentabilității iar conform informațiilor din media și www, din toamnă va urma un deficit de personal pentru exploatare la OTF de stat.
Viitorul sună bine....
Sursă foto din Constanța: România Feroviară