Complexul Siemens (Desiro) SR-20D, linia 902 București Progresul - Giurgiu și centura feroviară a capitalei. O simbioză imposibilă dar necesară între CFR Călători si Transferoviar Călători

08.10.2021

Pentru a putea realiza un model de succes întotdeauna este nevoie de coordonare, colaborare și comunicare între părți. Șantierul feroviar dintre Vidra și Comana este singurul lucru concret care se întâmplă acum și de aici ar trebui să înceapă totul, nu declarații fanteziste în media cu trenuri suburbane pe centura feroviară a capitalei în viitorul an electoral, fără nici o bază reală în acest sens.

Suntem de părere că orașul Giurgiu poate genera mai mulți călători pe calea ferată decât Oltenița (dacă luăm în calcul și Parcul de Aventură Comana împreună cu atracțiile turistice din zonă), acolo unde Transferoviar călători transportă anual aproximativ 1.750.000 călători majoritatea cu abonamente. România Feroviară chiar va încerca, nu știm cum încă, să aducem Transferoviar Călători și pe București Progresul - Giurgiu pentru că este singurul OTF privat din România capabil să pună în practică trenul suburban; exemplu concret este Titan Sud - Oltenița cu 23 trenuri pe zi.

Logica noastră ne spune să mergem mai departe pe centura feroviară de vest a capitalei, acolo unde CFR Infrastructură ar trebui să înceapă de urgență lucrările pentru ridicarea tuturor restricțiilor de circulație și redeschiderea ambelor fire pe toată distanța dintre Gara de Nord și Jilava/Progresu. Acestea sunt măsuri logice și de primă importanță pentru a da sens conceptului de tren metropolitan.

Cum noi mereu îndrăznim să gândim mai atipic, în concepția noastră trenul metropolitan ar trebui să vină de la Videle, Giurgiu, Oltenița, Sarulesti, Urziceni, Ploiești sau Titu. Localități gen Snagov, Periș, Grădinari, Vidra sau Brănești nu pot genera un număr foarte mare de călători pentru că deja există linii de autobuze regionale care au succes iar pe distanțe scurte de până în 20 km mașina personală sau de firmă face legea.

Materialul rulant specific trenurilor metropolitane este cel mai nou material rulant din România, produs de Siemens AG între anii 2003 și 2007 pentru CFR Călători în număr de 120 unități. Din cauza utilizării neconforme pe rutele de distanță lungă, multe trenuri au ajuns într-o stare deplorabilă la interior și exterior, principala cauză fiind indiferența prezentă în mai toate ramurile feroviare la companiile de stat.

Automotoarele Siemens SR 20D au avut parte de o scurtă revenire în 2016-2018 când Electroputere VFU Pașcani a câștigat licitația pentru realizarea reviziei planificate tip R8 pentru 48 de automotoare. A fost o scurtă perioadă de glorie când automotoarele Siemens Desiro, cele trecute prin revizia R8, încântau privirile și ofereau călătorilor condiții normale de călătorie pentru secolul XXI.

Cam asta ar trebui să fie ordinea firească a lucrurilor în concepția noastră, redeschiderea circulației pe linia 902, ridicarea restricțiilor de pe centura feroviară de Vest a capitalei și repunerea în circulație a automotoarelor Siemens SR 20D printr-un plan urgent de revizii și investiții dedicate acestui tip de material rulant. În momentul în care o să avem acești 3 factori finalizați 100%, abia atunci putem vorbi despre trenuri metropolitane.

Astfel orașul Giurgiu va avea o legătură directă cu 60 km mai scurtă decât are acum cu capitala, Giurgiu un oraș cu o populație de 60.000, mai mult decât dublu față de Oltenița care cu o populație de 25.000 generează prin Transferoviar Călători 1.750.000 călători anual.

Cam asta ar fi cheia succesului, Transferoviar Călători pe linia 902 și CFR Călători pe centura feroviară a capitalei, o simbioză între CFR Călători pe relația Gara de Nord - Giurgiu - Ruse și Transferoviar Călători pe CFR Progresul - Giurgiu, știm că se poate, important e să se și vrea.