Calea ferată Pitești - Curtea de Argeș: Linia care ajunge în locul unde suveranii României se odihnesc împreună

28.02.2024

Curtea de Argeș este un municipiu din județul Argeș, Muntenia, România, format din localitățile componente Curtea de Argeș (reședința) și Noapteș. Curtea de Argeș a fost prima capitală a Țării Românești și păstrează cele mai importante edificii bizantine de pe teritoriul României, printre care se numără Biserica Domnească, monument de secol XIV aflat pe lista indicativă a UNESCO.

Linia de cale ferată Pitești–Curtea de Argeș este o cale ferată secundară din România, neelectrificată, simplă (linie simplificată), pe întreaga distanță dintre cele două orașe. Inaugurarea liniei a avut loc în data de 27 noiembrie 1898, la 2 ani și jumătate de la începerea construcției. Odată cu deschiderea liniei, a fost inaugurată și Gara Curtea de Argeș. Lungimea totală a traseului este de 38,4 km, fiind străbătut în 60 de minute.

Din noiembrie 2019, regii și reginele României se odihnesc împreună la Curtea de Argeș, alături de Basarabi. Regele Carol I, Regina Elisabeta, Regele Ferdinand I şi Regina Maria, Regele Carol al II-lea, Regina Elena, Regele Mihai și soția sa Ana își dorm aici somnul de veci, în vechea catedrală sau în noua necropolă regală.

Datorită moștenirii istorice, municipiul Curtea de Argeș și implicit reședința cu acelaș nume, se detașează lejer în fruntea atracțiilor turistice ideale pentru un "city break" în apropierea capitalei. 

Din păcate, în 2024 nici vorbă de transport feroviar atractiv, ci doar o glumă proastă contemporană cu care ne-am obișnuit de atâta timp!

Distanța feroviară dintre București și Curtea de Argeș este de 146 km și este parcursă în medie cam 3 ore și 30 minute, fără nici un tren direct conform site-ului CFR Călători iar prețul este de 33 Lei pentru o călătorie.

Distanță rutieră este undeva la 150 km și se parcurge fără emoții în 2 ore costul fiind undeva la 70 lei pe sens, deja dacă sunt 4 oameni într-o mașină ajungi de 2 ori mai repede și te costă de 2 ori mai puțin decât cu trenul!

În ultima perioadă, chiar dacă suntem în 2024 SNTF CFR Călători pare ca respectă cu strictețe istoria și importanta turistică a liniei transportând călătorii în automotoare de pe vremea când regele Mihai nu împlinise inca vârsta majoratului! Singură bilă albă din redactarea acestui articol...

Fără îndoială municipiul Curtea de Argeș are nevoie de calea ferată și calea ferată are nevoie de Curtea de Argeș, dar ăsta este doar un exercițiu de imaginație din mintea noastră naivă, acolo unde vedem altfel dezastrul feroviar din România.

Fotografia de mai sus cu automotorul Malaxa AM 700 este grăitoare și reflectă foarte clar competența angajațiilor care păstoresc (nu spunem manageriază pentru că a fi manager înseamnă să îmbunătățești, dezvolți, crești...) sistemul feroviar din România în 2024, să lași la peron cam același număr de călători câți întră în automotor este tragic!

Nu discutăm despre aberații științifico-fantastice cu trenuri pe hidrogen și alte nave spațiale pentru că suntem realiști și sperăm măcar într-o revenire la normalitate cum ar fi; repararea liniei 1 din Curtea de Argeș pentru facilitarea manevrei și dimensionarea materialului rulant în funcție de cerere cu automotoare Siemens SR 20-D.

Sursă foto: Trainspotting Curtea de Argeș.
Sursă text: România Feroviară, Adevărul & Wikipedia.