Astăzi se împlinesc 152 de ani de cale ferată în Principatele Române și nimeni nu a scris despre asta

07.09.2021

Dragi prieteni feroviari și nu numai, astăzi este zi de mare sărbătoare feroviară în România. În ziua de 7 septembrie 1869 la orele 10:45, din Gara Filaret a plecat primul tren spre Giurgiu. Trenul l-a avut ca pasager pe însuși Principele Carol I, care astfel și-a îndeplinit cuvântul dat în față supușilor săi, acela de a nu părăsi țara până când întâiul drum de fier nu este gata.

Trenul de Onoare Michaiu Bravul a fost remorcat de locomotivă cu acelaşi nume (serie Călugăreni), condusă de însuşi concesionarul liniei, Sir John Trevor Barklay. Trenul a parcurs cei 67 km dintre București Filaret și Giurgiu, în numai 1h30min. Celălalt tren numit Dunărea, a plecat la orele 12:00 și a fost condus de primul mecanic de locomotivă din România, Dl Nicolae Tănase. Vagoanele erau scurte, ușile compartimentellor dădeau direct afară, compartimente iluminate cu lămpi care funcționau cu ulei de rapiță iar instalațiile de încălzire și sanitare nu existau.

Gara Comana era atunci de importanță strategică, construită în cel mai pur stil englezesc (tip central, înconjurată de 2 linii), doar aici trenurile puteau încrucișa și locomotivele să alimenteze cu apă. Feroviarii care sunteți astăzi la serviciu (și nu numai), fiți mândri de meseria voastră și încercați să cinstiți munca înaintașilor de fiecare dată când treceți unul pe lângă celălalt cu trenul remorcat. Să se audă goarnele în toată Europa și pe tot Mapamondul, acum 152 de ani România a simțit pentru prima oară roată de tren pe drumul de fier.

https://www.facebook.com/RomaniaFeroviara/videos/538745880202988/