Analiză detaliată EMU Alstom Coradia Stream intrată în serviciul comercial pentru CFR Călători
Dorim să facem precizările că acest articol nu este o denigrare, ci doar o simplă prezentare a realității. O realitate pe care, în cazul Alstom Coradia Stream vă lăsăm pe dumneavoastră, cititorii noștri, să vă exprimați în comentarii, după citirea articolului. Mulțumim!
Dragi
prieteni feroviari și nu numai, astăzi venim cu o analiză detaliată a
celui mai nou material rulant achiziționat de ARF (Autoritatea pentru Reformă
Feroviară), EMU introdus în circulație de Beneficiarul SNTFC CFR Călători pe ruta București
Nord - Brașov și retur.
Apreciem efortul autorităților din domeniu care au achiziționat aceste Rame Electrice noi, dar uneori trebuie să te mai gândești și la confortul călătorilor transportați!
Este nou, este curat (în unele contexte) și merge foarte bine (dacă ar avea pe unde)...
Din păcate, chiar dacă discutăm despre o magistrală modernizată, infrastructura "patriei" lasă mult de dorit în unele locuri:
- restricție de viteză 30km/h în Crivina;- restricție de viteză 30km/h în Ploiești Triaj;
- restricție de viteză 30km/h în Brazi;
Situația este destul de penibilă când observi cum deplasarea ta este destul de bună: mergi cu 140 km/h și brusc vezi cum scazi la 80 km/h, urmând apoi o limitare de 30, după care urcă la 60, apoi 100 și dupaia înapoi la 140....Pentru ce era nevoie de acele restricții de 30, numai CFR Infrastructură știe....Poate și dracu știe (nu trebuie să-l excludem pe dracu).
La plecarea din București Nord prima impresie a fost una destul bună, dar pe parcurs, miciile detalii "incomode" și-au făcut simțită prezența la fiecare pas!
Trebuie să fim corecți și să spunem de la bun început, chiar dacă în sistemul informatic trenul este reprezentat cu "măsuțe", ei bine, nu există "măsuțe" în tot trenul! Sunt doar coșuri de gunoi, atât, nici măcar la Clasa 1 nu avem "măsuțe", pe care o vom prezenta la returul din Gara Brașov!
PS: Acele "cioturi" de la peretele geamului nu se pot numi "măsuțe". Abia ai loc sa pui o sticlă
de apă
la 0.5 L. Loc de 4 persoane și un ciot de măsuță unde nici telefonul nu-l poți pune la încărcat? Nope...
Singurele măsuțe disponibile, ar fi cele rabatabile de la spătarele scaunelor, pentru locurile care sunt poziționate "față-spate" și nu la cele "față în față" / "face to face".
Sub scaune sunt situate și prizele cu încărcătoare USB, o dotare mai mult decât utilă; cu toate că ar fi mers cel puțin încă un port USB de tip A sau de ce nu, tip C, că doar Uniunea Europeană a decretat din 2025 încarcaroarele tip USB C, drept încărcătoare standardizate (unice) în Europa!
Trenul este încă nou. Se simte și se vede. Încă arată bine la interior, iar sub fiecare scaun avem câte o manetă care ajută la reglarea șezutului. La acționarea manetei, șezutul scaunului se deplasează aproximativ 10 cm în față dând impresia de un scaun mai comod.
Din păcate, această funcție este utilă doar pentru
locurile situate față în față, veți vedea mai jos de ce.
Din nefericire, sistemul de climatizare este implementat în cea mai nefericită soluție tehnică. Fantele de direcționare a aerului cald/rece sunt poziționate deasupra capului călătorilor (cei care stau în zona geamului), în unele locuri la nici 40-50 cm distanță!
Nu vreau să știu cum va fi la vara când afară vor fi 38°C (sau peste, lejer) iar la interior, instalația de climatizare bagă 16°C - 20°C pentru că astea par a fi sunt singurele fante de distribuție a climei...
Cel mai probabil vor fi călători care vor sta
mai mult cu medicamente după
ei decât pe plaje...
Ca
o comparație aleatorie, sistemul de climatizare în EMU (Hyperion) al Softrans SRL produse la
Softronic este la "ani lumină" față de ce avem în Alstom Coradia Stream.
În trenurile Hyperion (ale Softrans SRL ) climatizarea lucrează prin întregul tavan, iar confortul este net superior! Pur și simplu proiectarea a fost mult mai bine gândită!
Scaunele
situate față
în spate (sau altfel spus, amplasate în aceeași direcție de mers) sunt foarte înghesuite, recunosc că unii dintre noi nu suntem
fotomodeli, ultra slimi, dar la 1.85 m înălțime mai îmi rămân doar 2-3 cm între genunchi
și spătarul scaunului din față! Aici revin la funcția de reglaj a
scaunulul care, pentru mine, în situația expusă acum este complet inutilă!
Poate pentru oameni cu înălțimea maximă de 1.75 m aceste scaune sunt ok dar tot ești foarte înghesuit deoarece scaunele de la Clasa a 2-a sunt și foarte înguste: au undeva la 40 cm hai 45 cm lățime în condițiile în care eu am 55 cm lățime (câțiva ani de sala de forță în tinerețe încă își spun cuvântul)...
Dintr-o dorință "obscenă" a unora de a înghesui cât mai multe locuri în tren pentru bovine (pardon, pasageri), (practică similară aplicată probabil de la companiile aeriene), întâlnim aceste aberații în care, cică, ai domne' unde să stai jos. Ceea ce pe de-o parte este foarte adevărat, ai loc de stat jos. Un loc extrem de înghesuit + bonus fară acces la geam. Aberația e cu atât mai mare, încât, spre exemplu aici, ai locul 76, în care îți arată pe grafica etichetei lipite, faptul că locul este amplasat spre geam, dar geam ioc....Probabil proiectanții acestei rame au stat tot aici cu laptopul în brațe când au configurat interiorul, altfel nu ne explicăm...
Din nou locuri fără geam, și foarte înghesuite. Aici în afară de copii nu știu cine ar putea să stea! Bineînțeles că am testat și aceste locuri care, în realitate după părerea noastră de 2 bani, ar fi trebuit să fie un loc de rasteluri/suporturi pentru bagaje voluminoase. Atribuirea unui asemenea spațiu ar fi fost de 10 ori mai utilă!
Aici
abia mi-a intrat mâna între genunchi și spătarul scaunului din față iar
cireașa de pe tort a fost diferența de nivel între podea, unde picioarele
îți sunt practic imobilizate indiferent ce ai face. Recunosc că nu m-am
uitat după reglajul scaunului dar din situația dată este complet inutilă...
Eu cred că ei pur și simplu nu realizează ce înseamnă să stai ore întregi fară să ai un tonomat cu ceva sandwich-uri, snacks, batoane și apa/suc înțepenit într-un asemenea loc, și fară măcar a avea posibilitatea să vărs o lacrimă la geam....a da...care geam...
Alt aspect destul de incomod, este lipsa cuierelor mult necesare, mai
ales în această perioadă a anului, unde nu prea ai de ales, dacă stai cu
geaca pe tine, sau cu ea în brațe, sau să o pui deasupra, la consola
suport pentru bagaje. Dar dacă mai ai cu tine un bagaj de mână, trebuie
să alegi: ori pui geaca acolo sus, ori bagajul, ambele având loc destul
de greu sau nu prea au loc mai bine zis. Spațiul fiind foarte îngust!
Mai ales că trebuie să lași loc sus și pentru colegul/colega ta de
călătorie. Asta în cazul în care cineva ar mai vrea să stea aici....
Dacă tot nu ai geam să te holbezi și tu ca tot omul, măcar să fi pus acele cuiere pentru haine....desi în mod normal trebuia să ai ambele: și cuiere, și geam!
Apropo, legat de cuiere pentru agățat hainele de exterior: am remarcat aceste "țumburușuri" de la spătarele scaunelor de Clasa 1. Ar trebui să fie considerate tot agățătoare de haine?
Venim totuși și cu bile albe. Lucru care trebuia aplicat și în cele precizate anterior.
Rastelurile
destinate bagajelor voluminoase/mari există în tren, dar sunt destul de puține ca număr de bucăți (rasteluri fizic).
Acum serios....partea proastă e că dacă ai mai multe bagaje după tine, e destul de greu să le așezi undeva în tren, neavând spațiu necesar pentru ele!
Aici, închinăm un pahar și jos pălăria nemților care au proiectat niște
vagoane extrem de practice, utile și
confortabile pentru distanțe medii/lungi de parcurs, și anume:
seria (ex-DB) Halberstädter Wagen = (22-96, 22-76, 30-76, 84-83)
O să plângem după ele unii dintre noi, mai ales că și alea vor fi în viitor transformate în mizerii de saloane, în care vor înghesui cât mai multe locuri posibile...
Alt inconvenient foarte deranjant este faptul că, ușile dintre vagoane
sunt lăsate blocate în poziția <<deschis>>. Acele uși au fost totuși
proiectate, presupunem, să stea cu ele închise...Nu?
Pe lângă rolul de bază, acela de izolare fonică în zona articulațiilor
trenului, unde se produc cele mai mari zgomote de fundal, generate de
boghiul trenului, mai au si rolul de "compartimentare" a vagoanelor.
Dacă cineva din celalalt vagon vorbește mai tare sau există un grup vesel care au chef să-și povestească viața, asta nu înseamnă că sunt obligat să stau și să-i ascult. Marele avantaj pe care îl ofereau vagoanele semi-compartimentate tip Halberstädter Wagen este fix compartimentarea pe care o ofereau precum și o oarecare intimitate locală.
La
sosirea în Gara Brașov am avut parte de o "minune": a fost singurul peron
unde scările retractabile s-au potrivit la "milimetru", cu înălțimea peronului. Marele avantaj al peroanelor standardizate. Haleluia!
Legat de uși, sistemul de acționare este atipic: odată apăsat butonul de <<deschidere uși>>, se aude avertizarea sonoră, dar ușile nu se deschid imediat, ci se așteaptă cca. 10 secunde pentru poziționarea scărilor mobile/retractabile, după care abia apoi se deschid ușile!
Deci, trebuie avută puțină răbdare....ceea ce unii dintre noi, nu prea au....
Pe
lângă aspectul acesta, când mulți călători au dat să iasă și s-au lovit cu
tot cu bagaje de uși care durează ceva până se deschid, ei bine, ușile
nu rămân prea mult timp deschise; mai mereu al 3-lea călător cam era prins între
ușile care se închideau mult prea repede.
Aici
trebuie cumva lucrat la ușile de acces, astfel ca intervalul de timp pentru ca să rămână deschise măcar 30-40 secunde, dacă
nu chiar un minut..., asta până coboară și urcă toți călătorii în condiții de
siguranță, așa cum ar fi normal și civilizat!
Pentru retur, am zis să încercăm și Clasa a 1-a iar impactul a fost unul dezamăgitor! Suntem conștienți că mulți călători nu știu să folosească o toaletă ecologică, o spune statistica... nu noi, dar să lași în urma ta ca la o cocină de porci, nesimțirea pur și simplu e mare...
Am înțeles că românii sunt obsedați de junk food și bagă în ei zahăr și sare în cantități industriale sub diferite forme (cipsuri, pufuleți, napolitane), dar nu lăsa nene așa mizerie în urma ta...., mai ales călător fiind la Clasa a 1.
Nu am înțeles de ce trenul a fost remizat timp o oră, iar personalul de serviciu nu a fost capabil să facă curățenie în el...?! Sau mai nou CFR nu mai are deloc personal de curățenie pentru trenuri?....
Pentru gălăgia de bani de stat la Clasa 1, va trebui pe viitor să iau după mine, suplimentar, o găleată, detergent, un mop, o mătură, 2 prosoape și 2 lavete....
Din
păcate, la Clasa 1 avem aceleași scaune ca la Clasa a 2-a: lucru care nu justifică
diferența asta mare de tarif. La picioare, avem ceva mai mult spațiu ce-i drept, iar
configurația de 2+1 (2 rânduri pe o parte și un rând pe cealaltă parte), oferă mai
mult spațiu, dacă vorbim despre culoarul central. Trenul e mai spațios la Clasa 1, ceea ce ne place.
Legat de WC, îl avem aici prezenat în imaginea de mai sus , cel mare, care este destinat și persoanelor cu mobilitate redusă și care au nevoie de spațiu de deplasare, desfășurare.
Interiorul este curat, și arată modern. Standardizat conform reglementărilor și normativelor în vigoare!
Interiorul este curat, modern, toate funcționale. Nimic de comentat la aceste capitole.
Nu același lucru putem spune despre aceste tipuri de WC, ca dimensiuni, care sunt destul de înguste! E îngust nene! Abia ai loc să intrii și să te rotești! Aviz persoanelor care suferă de claustrofobie!
Începem să credem că aceste trenuri au fost proiectate pentru persoane care au maxim 1.70 m și 50 kg greutate.....
Aici
se vede diferența de spațiu la coridorul de trecere/culoar, față de Clasa a 2-a, dar numai aici
în zona cu podea joasă a vagonului de clasa a 1-a. După cum spuneam
mai sus, bagajele mari, cele mai întâlnite asupra celor care pleacă în
concediu, nu au loc în rastelul prezentat mai jos.
Aici se poate observa clar: dacă ai după tine mai multe bagaje, aici le
poți lăsa pe culoar, având loc suficient. Din păcate, există unele
rasteluri pentru bagaje, extrem de înguste, unde nici măcar un bagaj
normal nu-l poți pune. Cel mult o geantă pentru laptop...
Rastel pentru bagaje de mici dimensiuni. Aici poți băga cel mult o
geantă de laptop + ghiozdan, probabil și suferința. Nu am testat un
troler de 36 Litri, să vedem dacă încape. Trolerele tip "valiză" de 100
Litri volum este complet exclus. Deci dacă veniți de la Aeroport către
destinația dorită, cam nasol. În cel mai fericit caz, stați cu el pe
culoar.
Nu am avut cu noi un troler de mici dimensiuni 36-40 Litri (57x21x39) să vedem dacă încape. Poate data viitoare, sau ne spuneți chiar voi, cititorii, dacă ați reușit să testați zona dedicată bagajelor.
"Eterna" problemă a locurilor fără geam, persistă chiar și la Clasa a 1-a!
Și aici au fost probleme cu câțiva oameni ai căror copii au vrut să
stea la geam, dar locurile de pe bilet nu le-au permis asta... Cred că
au spus "bogda'proste" când ne-au văzut că am coborât în Predeal și au
putut să se pună copii în locul nostru, la geam.
Într-un stil tipic românesc, oferim una caldă, alta rece: avem aici cuiere pentru haine, amplasate corespunzător, dar la amplasarea scaunelor, este anapoda, care fac foarte dificilă spre imposibil privirea pe geam.
Aceste locuri sunt ideale doar pentru cei care vor să se odihnească sau celor care vor doar să se joace, citească, scrie sau pur și simplu liniște și fară să fie distrași de dinamica mediului exterior. Ideal mai ales dacă ai o zi însorită dimineața sau la apus și nu vrei nu îți bată soarele în ochi.
Na, că ne-am chinuit să vedem partea plină a paharului!
În imaginea de mai sus, avem un exemplu ideal (adică foarte bun) al
configurării locului. Dacă dorești să stai aici + dacă ai ceva bagaje
voluminoase după tine, aici e locul perfect de stat. Acea "zonă
de lemn" de
lângă scaun este perfectă pentru trolere și rucsac de călătorie. Un mare
plus. Dar, tipic: una caldă, alta rece....rece fiind ciotul de măsuță
prezent, care face foarte dificilă existența unei călătorii în care să
savurezi o cafea/ceai și spatiu ceva mai generos pentru un telefon sau
laptop de 14''.
Iar personajele reprezentative ale autorităților în cauză vor să trimită aceste rame EMU pe rute lungi, gen București - Timișoara - Arad sau Bucureşti Nord - Braşov – Cluj !!??? Eu sper că glumesc.....
Cei care au configurat interiorul la Alstom Coradia Stream, ar fi putut să ia ca exemplu
automotoarele produse de Ansaldo Breda, achiziționate de operatorul privat Astra
TransCarpatic. După aproape 8 ani de utilizare, scaunele sunt foarte ok
și confortabile, toate locurile sunt la geam + ai masă în toată regula,
unde 4 oameni își pot pune liniștiți telefoane, laptopuri, apa, cafea ori tablete,
fără probleme.
Chiar dacă IC-urile nu mai sunt la "prima tinerețe", automotoarele ATC-ului bifează un mare plus prin mocheta aplicată pe jos, un aspect care oferă cel puțin vizual, ceva mai mult respect și confort pentru călătorii transportați, iar ușile dintre vagoane aici se pot închide, am văzut asta când am ajuns în București, un alt mare plus...
Video de mai sus: Un review din Italia al echivalentului românesc. Alstom Coradia Regional în Italia.
Mai atașăm încă un video, de data asta în care este prezentat produsul Alstom Coradia, dar varianta Max (Duplexul). În cadrul acestui video, puteți observa o configurare la interior al lui Alstom Coradia Max muuult mai bine configurat. O configurare mult mai decentă pentru ceea ce ar putea fi utilizat la noi, pe distanțe medii gen: București - Brașov sau București - Craiova / București - Constanța / Cluj - Timișoara...etc.
CLUB FEROVIAR 8 Mai 2023:
FOTO Cum arată și când vor veni noile trenuri Alstom Coradia pentru România
Concluziile unicului drum cu acest tren (sau să mai mergem odată pe Constanța, la vară să verificăm cum lucrează climatizarea, asta rămâne de văzut), sunt următoarele:
- Design-ul interior este foarte reușit. Combinația de culori cu tapițeria scaunelor și podeaua care imită parchetul laminat îi oferă un design luminos, colorat, vesel și modern. Asociarea culorilor scaunelor pe categorie de clasă (roșu la Cls. 1 și albastru la Cls.2-a este chiar reușită);
- Prize funcționale, iluminarea la interior foarte ok. Toalete ecologice și jaluzele glisante care funcționează perfect;
- Ori noi am fost loviți de o amnezie cronică, ori chiar nu există....Nu am văzut zona de Bar-Bistro a trenului. O avea, nu o avea...am trecut pe lângă și nu ne-am dat seama...?!!! Care ne poate lămuri cu asta? Scrieți-ne cei care cunosc!
- Lipsă zonă pentru biciclete.
- Alstom Coradia Stream în nici un caz nu este un tren menit să circule încadrat ca IR (Inter-Regio);
- Alstom Coradia Stream este un tren de navetă sau cel mult RE (Regio-Express). R sau RE!
-
Alstom Coradia Stream este un tren excelent pentru pendulare, la ore regulate, pe rutele:
București - Videle / București - Ploiești Vest/Sud / București - Lehliu / București - Giurgiu (când
vom avea electrificare)....etc. Înțelegeți ideea.
Să bagi o asemenea ramă EMU pe distanțe lungi gen: București - Craiova - Timișoara - Arad este pur și simplu necorespunzător/decent...Care om sănătos ar rezista atâtea ore contorsionat într-un scaun înghesuit, cu loc limitat pentru bagaje și să mai prinzi să stai atâtea ore pe un loc fară priveliște la geam....
Există încă o mulțime de vagoane cu compartimente. Acestea sunt destul de populare în Polonia, Slovacia, Cehia, Ungaria.
De asemenea, ele sunt prezente la Clasa Business pe unele trenuri din Elveția. Clasa Business pe RJX austriac și ETR1000 italian este, de asemenea, parțial compartimentată,
dar este vorba mai degrabă de panouri de separare decât de perete efectiv separator.
Mai jos, puteți vizualiza și alte review-uri găsite pe Yotube, în care este prezentată rama EMU a CFR. Restul, puteți trage și singuri concluzile.
Surse foto & text: România Feroviară
Alte surse info:
- https://clubferoviar.ro/noile-trenuri-alstom-coradia-pentru-romania/
- https://bzb.ro/stire/primul-tren-e-al-brasovului-a193062
- https://arf.gov.ro/web/re-ir1-pt/
Surse video: Youtube