Analiză preliminară pentru electrificarea/modernizarea M800 Constanța - Mangalia

16.02.2023

Pentru că Mangalia este a 2-a noastră "casă" și lucrurile chiar se mișcă surprinzător de bine dacă vorbim despre electrificarea și modernizarea liniei de cale ferată care aparține de M800 (Magistrala 800), astăzi vorbim puțin despre ruta estivală.

Cei 43 de km dintre cele 2 orașe de pe litoralul Mării Negre intră în atenția noastră și cel mai probabil odată cu începerea lucrărilor, vom avea o frecvență destul de ridicată dacă vorbim despre actualizări și evoluțiile din șantier.

Pentru că niciodată pe România Feroviară nu am publicat fantezii imposibil de realizat, astăzi venim cu câteva date reale despre ce credem noi că se va întâmpla pe ruta estivală Constanța - Mangalia:

Din cei 43 km de cale ferată astăzi, avem doar 11 km de cale ferată dublă electrificată care ajunge până la Agigea Ecluză la care se vor mai adăuga încă 26 km de cale ferată dublă între Costinești și Mangalia, informații obținute din presă și mediul on-line.

Chiar dacă nu vom avea cale ferată dublă pe toată distanța, pe porțiunea Eforie Nord - Eforie Sud - Costinești sunt foarte multe locuri unde nu poți să asiguri gabaritul pentru dublare, timpii de parcurs se vor îmbunătăți considerabil, implicit timpii alocați încrucișărilor.


Lucrările vor începe în toamna anului 2024 și vor fi finalizate conform proiect în toamna anului 2027, cel mai probabil toate trenurile de călători în perioada menționată vor fi limitate în Constanța.

Nu vom discuta aberații ecologice gen (câți km pătrați de panouri fotovoltaice sau km de panouri fonoabsorbante vor fi montate?...), cert e că cel mai mare impediment în pornirea lucrărilor de modernizare va fi ca și în cazul liniei 102 București Progresul - Giurgiu, Autoritatea pentru Protecția Mediului.

Viteza maximă pentru circulația trenurilor de călători va fi în mod realist 120 km/h, și nu 160 km/h, în funcție de sectorul parcurs, frecvența va spori dacă se vrea de la un tren sezonier/oră la un tren/30min, timpii morți din stațiile Neptun, Costinești, Eforie Nord alocați încrucișărilor vor fi insesizabili.

Pe lângă îmbunătățirea timpilor de parcurs, datorită implementării tracțiunii electrice mult mai eficiente decât cea diesel-electrică, multe locomotive GM își cam "dau duhul" acum în pădure la Olimp cu 15 vagoane în spate și nu numai, așteptarea la trecerea de nivel în sezon crescând foarte mult, între Constanța și Mangalia apare varianta unui tren metropolitan.

Mult pomenitul și lăudatul "tren metropolitan" din presa de profil, uneori chiar obsesiv de către persoane mai mult sau puțin credibile, ar trebui ajutat și/sau susținut cumva de CFR Infrastructură și chiar de Guvernul României printr-o propunere "neortodoxă" specifică nouă, cei de la România Feroviară.

Orice OTF de stat sau privat care gestionează o trasă de tren metropolitan , fie că vorbim de viitoarea centură feroviară a capitalei (linia 102 București Progresul-Giurgiu) sau fie  Constanța-Mangalia, dacă implementează un Mers al Trenurilor cu o frecvență de sub 60 min între trenuri și să plătească TUI redus la 50%.

Dacă frecvența trenurilor crește peste valoarea de 60 min, Taxa de Utilizare a Infrastructurii (TUI) să fie plătită integral, astfel se poate încuraja un model feroviar care, în Europa, face legea de cel puțin de 20 de ani în jurul marilor orașe și pe rutele secundare de până la 60 km, corespondente inelelor feroviare marilor orașe.

Sursă foto & text: România Feroviară