Analiză circulație linia 102: Eternele probleme inerente și trenuri care deja cer suplimentare

15.06.2024

Dragi pasionați de cale ferată și nu numai, astăzi venim cu o "scurtă" analiză a ceea ce se întâmplă deja pe Linia 102 CFR Progresul - Giurgiu. Vă vom prezenta lucruri bune, neașteptat de bune, dar și mai puțin bune. La finalul articolului, vor fi menționați principalii actori și veți vedea că avem câștigători, dar și repetenți!


Într-o dimineață frumoasă de Iunie 2024, când temperatura la amiază urma să atingă 36°C (motiv de test în mintea noastră), noi am zis să mergem la Giurgiu, prin Comana, cu trenurile companiei de Stat - SNTFC CFR Călători. De data aceasta, compania de stat nu a dezamăgit, și a introdus 3 automotoare Desiro care vor deveni ("titulare") permanente pe Linia București Progresul-Giurgiu.


De menționat faptul că toate cele 3 automotoare au trecut prin Electroputere VFU Pașcani prin revizia capitală tip R9, iar noi am mers cu Desiro Nr. 2091, automotor care în cea mai mare parte a zilei s-a comportat conform așteptărilor, dar care a avut un eveniment neplăcut atunci când s-a întors să ne ia de la Giurgiu!


Am decis să nu mergem la Giurgiu sâmbătă, 1 Iunie, când trenurile erau încărcate cu "oficiali" de la Căile Ferate Române, și am zis să mergem pe 8 Iunie, când probabil va fi mai liber și vom sta liniștiți să ne facem treaba, respectiv să ne și plimbăm.

Nici vorbă de liber și liniștiți! Pentru că probabil liniștiți vom fi pe lumea cealaltă...! 


Automotorul 2091 atribuit trenului RM 9455 a schimbat numărul în R 9704 în stația CFR Progresul. La plecarea din Gara de Nord era imaculat, curat, aerisit, gradul de ocupare fiind de aproximativ 35%. (se vede în poza de mai sus)

Puteam foarte bine să luăm bilete de la CFR Progresul, (care este mult mai bine amplasat geografic pentru noi), dar am zis să vedem cum este situatia pe centura feroviară a Capitalei. În mod surprinzător, clădirile din București Vest și Vârteju au fost renovate și arată bine. Un alt lucru la care nu ne așteptam a fost faptul că în ambele locuri erau pasageri care au urcat / coborât din tren, ceea ce a fost minunat.


Viteza maximă între Bucuresti Vest și Varteju era de 100 km/h, chiar am depășit mașini pe șoseaua de centură. Dezamăgirea a venit când la toate intrările și ieșirile (macazurile) din stații am văzut că sunt cu o viteză maximă de 30 km/h, nu că ar exista vreo restricție, dar asta este viteza constructivă a macazurilor pe centura feroviara ....(sau eventual o proastă întreținere a aparetelor de cale, ceea ce duce la apariția restricțiilor în zona aparatelor de cale ).

Ajuns în stația CFR Progresul (la timp), automotorul Siemens SR 20-D a fost luat cu "asalt" de călători, din păcate în singura poză pe care am făcut-o, am surprins doar 40 % din călătorii care așteptau pe peron, restul au reușit să urce mult mai repede.

Clădirea stației a rămas aceeași și o veți vedea la întoarcere, peroanele au fost refăcute parțial și vă spunem și de ce, în faza a 2-a a proiectului stația va fi demolată/reconstruită iar peroanele refăcute de la zero!

În stația CFR Progresul, trenul nostru a avut un grad de ocupare de aprox. 80 %, (aș spune aproape de necrezut), și am comparat-o cu linia București Nord - Aeroport Otopeni, care abia după un an și jumătate avea trenuri cu un grad de ocupare de 80 %!


Apoi mi-am dat seama că linia aeroportului nu avea o România Feroviară, așa cum a avut și are Linia 102. Se pare că cei 10 ani petrecuți cu dumneavoastră pe linie, împreună cu toate prezentările și articolele, chiar au avut un efect pozitiv când vorbim de gradul de ocupare a trenurilor!


Primele bile negre ajung la CFR Infrastructură care, în stilul lor caracteristic, chiar dacă știau de reluarea circulației, nu au făcut absolut nimic pe sectorul Vârteju - CFR Progresul - Jilava, unde șinele sunt execrabile iar viteza de deplasare nu depășește 15km/h (hai 20km/h!)


Dacă ucrainenii au Tunelul Iubirii, România are Tunelul Indolenței între Jilava și Vidra! Aici mi-a fost milă de automotorul nostru, care abia își făcea loc prin jungla de vegetație neatinsă de angajații CFR Infrastructură! Se pare că doar pe hârtie cei 15-20 m de la axul căii ferate sunt "proprietatea și responsabilitatea CFR Infrastructură", păcat...

Pe bune acum...chiar n-au fost în stare să curețe zona de gabarit și să păstreze zona de siguranță feroviară curată?! Se pare că nu.....

Am prezentat deja stația Comana și este incredibilă. Mulți călători au coborât aici, așa cum era de așteptat, iar dacă doriți o altă prezentare, să știți că vom fi bucuroși să o facem ori de câte ori va fi nevoie. Bila albă merge, fără îndoială, la PORR Construct, care a făcut o treabă impecabilă pe sectorul Vidra - Comana!


Din nou, CFR Infrastructură este o mare dezamăgire și vă spunem și de ce: o bună parte din rigolele / șanțurile și noile canale de colectare a apei pluviale, executate  de PORR Construct sunt înfundate cu nisip și buruieni și se pare că nimeni nu se preocupă de acest aspect, dar cine are un ochi format din tren, vede tot....


Restul călătoriei până la Giurgiu a decurs conform planului, și chiar am reușit să luăm și să lăsăm pasageri în fiecare stație de pe traseu, ceea ce a fost uimitor, deși mulți cântau prohodul liniei chiar înainte de redeschiderea acesteia.


Când am ajuns la Giurgiu, temperatura crescuse la peste 30°C și menționăm că aerul condiționat din AM 2091 funcționa perfect, dar aștepați povestea cu întoarcerea lui R 9710, care urma să plece la ora 16:20, testul suprem pentru aerul condiționat și, de ce nu, pentru cei de la Electroputere VFU Pașcani, care au făcut revizia tip R9 la automotor.

Din păcate, Giurgiu este o mare dezamăgire în ceea ce privește transportul în comun, care în 2024 lipsește cu desăvârșire dintr-un oraș de peste 60.000 de locuitori! Ori noi nu am văzut existența autobuzelor (transportul public) și suntem prea tâmpiți să găsim o stație de autobuz + rute ale transportului public, și da, ne puteți corecta fără probleme. Chiar suntem curioși.

Până și Mangalia, cu mai puțin de 30.000 de locuitori, are transport public, a cumpărat 12 autobuze electrice, și de ce nu are Giurgiu ?!?!?!?

Acest aspect nu ne-a împiedicat totuși să mergem pe jos de la gară până la Dunăre, unde am stat 2 ore la "La Ponton", unde ne-am simțit super ok. Nu-i facem reclamă, dar este unul dintre puținele locuri din oraș unde se merită vizitat, cu un raport calitate-preț bun și cu un personal foarte amabil. Nota 10.

Toate bune și frumoase, până la întoarcerea în apoi în stația "Giurgiu Oraș". După ce am cumpărat biletele de întoarcere iar stația era deja aglomerată cu aprox. 50-60 de călători, am început să primim semnale de alarmă chiar de la R 9709, care acumula întârzieri de 5 min la fiecare oprire! 

La un moment dat a apărut cu 40 min. de întârziere, raportat în sistem cu: motorul 2 automotor care nu se tura...

E clar....

Apoi au venit acele gânduri când te aștepți la aproape orice.... dar nu de bine. Trenul a ajuns la Giurgiu cu 45 de minute întârziere! Iar când mecanicul și șeful de tren au fost schimbați de către o altă echipă, am văzut efectiv ce înseamnă profesionalism și depășirea atribuțiilor de serviciu în dorința de a face lucrurile să funcționeze "normal"...chiar și atunci când situația devine neplăcută!

În ceea ce privește depășirea atribuțiilor, nu este normal ca, din cauza indiferenței (sau al neputinței, dracu știe....) al CFR Infrastructură, noi....călătorii plătitori de bilete precum și personalul feroviar să fie chinuiți cu asemenea evenimente! Deoarece gabaritul liniei nu este curățat de gunoaie și vegetație, mecanicul și conductorul au fost nevoiți să se bage efectiv sub tren cu o mătură și să curețe radiatoarele motoarelor care erau înfundate de la puful, frunzele și gunoaiele din zona de gabarit a căii ferate!


De ce s-a întâmplat ca trenul să intre în stație în regim de avarie, cu supraîncălzire la motoare, care își activaseră dispozitivele de protecție și nu se mai turau? 

Pentru că zona de gabarit nu este curățat, radiatoarele se înfundă cu puf de plop, petale, flori, frunze, hârtii, pungi și nu există un transfer de căldură de la antigelul fierbinte din motoare la radiatoare/în mediul exterior! Simplu....nu?!

În cazul în care motoarele se supraîncălzesc, există dispozitive de siguranță care intervin și împiedică turarea grupurilor motopropulsoare, astfel încât trenurile circulă în regim de urgență până la prima oprire, unde de obicei, problema este remediată (în acest caz de către personalul trenului din Giurgiu). 

Deși este doar simbolic, jos pălăria domnilor pentru implicare și pentru rezolvarea problemei !

Zona cu probleme la terasament, Daia
Zona cu probleme la terasament, Daia

Cam așa ar trebui să arate o zona de gabarit pentru a evita problemele menționate mai sus! Nu să zicem 15-20 m de la axul căii ferate așa cum ar trebui, ci măcar un 10 metri stânga/dreapta să arate ca aici, fără pic de vegetație, pentru că din câteva probleme mici vom da în câteva probleme mari care dau peste cap traficul pe toată linia!


Un alt factor care a dus la problemele cele de mai sus este faptul că departamentul de mentenanță automotoare a pierdut foarte mulți oameni cu experiență de la Alstom..... Ca urmare, nu mai este nimeni care să curețe fiecare element al radiatoarelor cu aer comprimat în fiecare seară, ceea ce înseamnă că trebuie să o luăm de la capăt a doua zi...


Muncă în plus pentru personalul feroviar, care după părerea noastră chiar nu se merită. Nu sunt plătiți pentru asta, dar cineva trebuie să o facă....

Ajunși înapoi în gara Comana, nu am putut face nicio fotografie deoarece trenul era asaltat de pasageri, astfel că am obținut un grad de ocupare de +100%, trebuie să recunoaștem că ne așteptam la asta dar nu la atât de mulți pasageri.


Personalul CFR Infrastructură ne-a oprit la peron, ținându-ne pe peron 25 de minute, când deja aveam o întârziere de 50 de minute. Aici ne-am dat seama că ceva nu este în regulă, fie dispeceratul nu este capabil să prioritizeze plecările, fie nu se poate încrucișa în Vidra.


Am fi putut ajunge cu ușurință la Jilava în 25 de minute, dar dispecerul ne-a ținut acolo pentru a trece R 9711, care avea un grad de ocupare de 30% și o întârziere de doar 5 minute, în timp ce noi aveam un grad de ocupare de peste 100% ....

Am ajuns în cele din urmă în stația CFR Progresul în condiții mai mult decât rezonabile de siguranță și confort, aerul condiționat funcționând perfect, deși afară erau 36*C și trenul era plin în proporție de +100%. Felicitări Electroputere VFU Pașcani pentru o revizie R9 executată corect, la prețuri valabile de acum 3 ani, când a fost semnat contractul.


Imaginile și statisticile confirmă ceea ce am scris de atâtea ori pe acest site, cei mai mulți călători sunt pe ruta CFR Progresul - Comana - Giurgiu, recunoaștem că este peste așteptări, pentru că dacă situația continuă, trenurile "vedetă" R 9705 și R 9710 vor trebui neapărat suplimentate vinerea, sâmbăta și duminica!


Că vrem sau nu vrem, noi vrem, dar sunt alții care nu vor, din motive de concurență cu rutierul, pare tot mai necesară prezența pe linie a unuia sau mai multor operatori privați, pentru că atunci poate CFR Infrastructură va repara peroanele, va curăța ecartamentul și va debloca noile canale și drenuri construite de PORR Construct !

În CFR Progresul chiar mi-a venit ideea să cobor și să merg la 25 pentru că aș fi ajuns mult mai repede acasă, dar am decis să merg până la capăt pe principiul fie la bal, fie la spital, și bine am făcut, am ajuns mai mult la spital decât la bal în Gara de Nord.


Din nou dispecerii CFR Infra au făcut o greșeală la plecare, după ce abia ieșisem pe linia cu 15-20km/h ne-au spus să fim complezenți și ne-au dat să luăm toate macazurile cu 15km/h pe linia nereabilitată unde VS este 30km/h pentru că un alt dispecer a decis ca pe linia cu VS 100km/h să treacă o locomotivă izolată a unui operator privat de marfă urmată de RM 9463...


Și așa am ajuns în Gara de Nord cu o întârziere de "doar" 70 de minute. Da...70 de minute întârziere acumulată din cauza (probabil) CFR Infrastructură  S.A.  Nu putem da vina pe SNTFC CFR Călători nici măcar un minut, pentru că nu ei sunt vinovați de toate problemele cauzate de întreținerea liniei, defrisarea de gabarit, neîntreținerea lucrărilor de artă, toate acestea fiind în curtea administratorului de infrastructură.

Concluzii parțiale legate de redeschiderea liniei 102 București Progresul - Comana - Giurgiu Oras:


România Feroviară dorește să mulțumească public companiei PORR Construct și asociatilor de șantier care a lucrat zi și noapte pentru a finaliza la timp sau în cel mai scurt timp un proiect la care "lucrăm" de 10 ani. Întârzierea de 6 luni a fost cauzată de terți și nu de PORR Construct, ceea ce ne-a dat ocazia să vedem ce înseamnă să respecți cu strictețe un proiect executat la milimetru, de la proiectare până la finalizare.


România Feroviară apreciază eforturile depuse de CFR Călători pentru a introduce automotoare mai mult decât  decente, curate și un mers de tren neașteptat care, pentru început, circulă cu 7 perechi de trenuri între București și Giurgiu via Comana. Trebuie să recunoaștem că la un moment dat ne așteptam la maxim 3 perechi pentru început, dar din fericire nu a fost cazul.


România Feroviară își scoate pălăria în fața Electroputere VFU Pașcani, care își face treaba în 2024 la prețurile din 2021, pentru că în România niciun contract nu are clauză de actualizare a tarifelor, iar din 2021 și până acum prețurile au crescut cu 40% când vorbim de servicii, furnizori și piese de schimb în domeniul feroviar.


Dorim să mulțumim în mod public personalului CFR Călători, care ne-au adus în siguranță în capitală și a știut imediat ce trebuie făcut pentru a evita alte probleme neplăcute la întoarcere. Domnilor, știm că nu contează, dar vă mulțumim!


Educația și bunul simț ne împiedică să dăm CFR Infrastructură/SA răspunsul pe care îl merită, să știi că traficul se va relua și să nu faceți absolut nimic în legătură cu atribuțiile pe care le aveți este jenant, tragic și trist în același timp.


Să dai între București Nord și CFR Progresul 36 de minute când toate macazurile și trecerile la nivel sunt la 15 km/h, să nu repari breteaua și accesul la CFR Progresul care sunt la 15 km/h (cel puțin așa am văzut pe GPS), să nu cureți vegetația între Jilava și Vidra, să nu te ocupi de zidurile de sprijin, rigolele și canalele de scurgere care sunt aproape colmatate, să nu permiți încrucișarea trenurilor în toate stațiile de pe linie spune totul. ... 

Dar mai bine ne oprim aici.


Sursa foto și text: România Feroviară