Alstom Feroviaria S.p.A. a fost desemnată câștigătoarea licitației pentru livrarea în România a 20 trenuri noi cu opțiune pentru încă 17 EMU
Alstom Feroviaria S.p.A a fost desemnată câștigătoarea licitației pentru
livrarea în România a 37 (20+17) trenuri noi. Pentru că achiziția se
realizează cu fonduri europene, trenurile vor fi distribuite în funcție
de cota de piață a fiecărui OTF de călători din România. Discutăm despre
material rulant feroviar optimizat pentru trenuri IR (inter-regio), rame
electrice cu o capacitate de 300 locuri pe scaune (6 vagoane) cu
mentenanță inclusă pe o perioadă de 15 ani de la data livrării. Termenul
de livrare al trenurilor este de 31 de luni de la data semnării
contractului.
Alstom a fost înființată în 1928 (Alsthom 1928-1989) și are o istorie/experiență de 93 de ani în domeniul feroviar la nivel mondial. În octombrie 2016 am avut ocazia să vedem fizic o EDMU hibrid Alstom în Gara de Nord din capitală, ramă electrică hibridă achiziționată de CFR Infrastructură cu fonduri europene (6mil euro) pentru a fi transformată cândva în laborator de diagnoză. Calitatea este o certitudine iar tehnologiile folosite sunt cele mai avansate din Europa, singura necunoscută rămâne configurarea interiorului trenurilor. Fiind vorba despre trenuri IR de distanță lungă, ar trebui să vedem confortul pasagerilor drept criteriul principal, nu numărul de pasageri transportat.
Am văzut în comunicatele oficiale sau mai bine spus textul copiat de mai toate publicațiile online, rutele unde vor fi introduse în circulație primele 20 de EMU. Realitatea este însă alta, cum împarți 20 EMU la 6 OTF și cum distribui cele 20 EMU pe cele 12 rute menționate mai jos:
- București Nord - Constanța;
- București Nord - Brașov - Arad - Timișoara;
- București Nord - Brașov - Cluj;
- Brașov - Deda - Cluj;
- București Nord - Brașov;
- București Nord - Iași;
- București Nord - Suceava;
- București Nord - Galați;
- București Nord - Craiova - Târgu Jiu - Petroșani- Simeria;
- București Nord - Craiova - Timișoara - Arad;
- Cluj - Timișoara;
- Cluj - Suceava - Iași.
Dacă nu vor fi contestații și contractul va fi semnat, Alstom va începe livrarea trenurilor în România în cel mai fericit caz prin 2023. Rămâne de văzut și cât va dura autorizarea în România a noilor EMU produse de Alstom și care va fi perioada de teste și încercări, mai ales unde vor fi efectuate pentru că până la finalul 2023 inelul de testare de la Făurei este închiriat de Stadler.
Sursa foto din Gara de Nord: România Feroviară