Alstom (Alsthom) poate livra în România 16 locomotive Alstom (Bombardier) Traxx MS 3
În
octombrie 2022, analizam împreună și ajungeam la concluzia că doar 2
locomotive din piață se încadrează în caietul de sarcini realizat de
ARF (Autoritatea pentru Reforma Feroviară) în cazul licitației de achiziție a
16 locomotive noi pentru România.
Zilele
trecute, după modificarea parametrului V.max de la obligatoriu 200 km/h
la 160 km/h - 200 km/h, locomotivă cu 4 osii (Bo' Bo'), sistem de control și
siguranță ERMTS, remorcare până la 16 vagoane, licitația s-a reluat și
avem astfel un singur ofertant: Alstom Transportation Germany. Mentenanța va fi
asigurată pe o perioada de 20 de ani.
Alstom este un producător multinațional francez de material rulant care operează la nivel mondial pe piețele de transport feroviar. Este activă în domeniile transportului de pasageri, a semnalizării și a producției de locomotive, rame diesel, electrice și diesel-electrice (hibride).
Compania și numele ei (scris inițial Alsthom) au fost formate printr-o fuziune între divizia de inginerie electrică a Société Alsacienne de Constructions Mécaniques (Als) și Compagnie Française Thomson-Houston (Thom) în 1928. Ulterior mai multe companii din Franța și Germania s-au alăturat consorțiului Alstom care a achiziționat Bombardier în anul 2021.
Singura locomotivă care se încadrează acum în cerințele caietului de sarcini este Alstom (Bombardier) - TRAXX (Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility) MS (Multi System). Locomotiva a ajuns astăzi la a 3-a generație și este fabricată la uzinele Bombardier din Kassel, Germania.
Modelul
apărut prima oară în 1996, dar cu o evoluție constantă
și peste 1.800
unități produse, am ajuns în
2022 la Alstom TRAXX MS3 care este "nava amiral" în materie de
locomotive produse până în 2021 de Bombardier, preluați ulterior de Alstom.
Locomotiva
are 5.6 MW (7.600cp) 15 kV/16.7 Hz, 25 kV/50 Hz AC si 1.5 kV, 3 kV DC
, 85 tone (21t/osie) și un efort tractiv la plecarea de pe loc de 270 kN. Punem
accent pe cei 270 kN fiindcă nu este o locomotivă pentru cale ferată preponderent de
deal și/sau munte, putând
fi utilizată eficient doar pe trasee în
aliniament (sau cât mai aproape de aliniament, cu declivități foarte mici).
În ultimii ani, am avut ocazia să vedem în România locomotive Bombardier Traxx MS 2 ale operatorului H-START (Ungaria) pe trenurile IR 78 / IR 79 (Timișoara Nord - Dr. Tr. Severin - Craiova - București Nord și retur), respectiv IR 1583 / IR 1686 (București Nord - Constanța și retur), conform protocolului semnat între SNTFC CFR Călători și MÁV-Start (operatorul feroviar de transport călători din Ungaria).
Locomotivele Bombardier Traxx MS 2 au avut un jurnal de bord impecabil și niciodată trenurile remorcate nu au întârziat din cauza locomotivelor, criteriu care garantat se va menține odată cu achiziția celor 16 locomotive Alstom Traxx MS 3, asta dacă comisia de verificare va aviza pozitiv oferta Alstom Transportation Germany.
Surse foto: în descrierea fiecărei poze.
Surse text: România Feroviară, Alstom & Wikipedia.