Actualizarea 40 linia 102: PORR Construct restabilește legătura feroviară între Giurgiu Nord și Comana

09.02.2023

Dragi prieteni feroviari și nu numai astăzi venim cu o actualizare detaliată și de distanță a liniei 102, am plecat dis de dimineață din Daia și am mers până la Vidra, chiar dacă afară erau -8*C și din cauza vântului, temperatura resimțită ajungea chiar și la -12*C, ne-am făcut planul și vă prezentăm mai jos imaginea de ansamblu precum și stadiul lucrărilor pe linia 102 București Progrersul - Giurgiu.

Dacă la ultima vizită de acum câteva săptămâni lucrările de reparație ale liniei se opreau în Daia spre Giurgiu astăzi linia a fost reparată integral și se poate merge chiar mai departe spre Băneasa Giurgiu fără probleme, soluția tehnică aleasă nu este prea "ortodoxă" dar o acceptăm așa cum e dacă funcționează.

La prima vedere pare o abatere cu V.max 30km/h care deviază circulația de pe linia directă, linie care are probleme cu o mică alunecare de teren acum stabilizată de la sine. Ar fi trist ca din cauza asta marfarele care vin din Băneasa Giurgiu să fie restricționate în rampă (urcare) la 30km/h...

În zona Km 54.4 unde a fost alunecarea de teren, evoluția este mai mult decât vizibilă, prisma de balast a fost refăcută și consolidată, iar linia este nouă, în depărtare se poate observa noua componentă de semnalizare montată. Circulația trenurilor de marfă și călători se poate desfășura acum, conform instrucției, în condiții de siguranță.

Băneasa Giurgiu arată altfel față de anii trecuți, linia directă și abătută fiind reabilitate complet, instalațiile de semnalizare sunt montate iar angajații de la ISAF pregătesc primele probe ale semnalelor de la intrarea și ieșirea din gară.

Chiar dacă a 2-a linie abătută nu a fost modernizată, ea poate fi folosită în situații excepționale pentru remizare de vagoane așa cum se vede și în poză. (imaginea de sus)

Chiar dacă ce e mai greu a trecut, încă au rămas lucrări de ajustare și finețe de realizat la linie, trenul de lucru staționa în Băneasa Giurgiu spre Bucuresti pentru că în celalalt capat spre Giurgiu se lucra la linie și cel mai probabil acolo urma să intervină pentru finalizarea lucrărilor.

În Mihai Bravu se lucra la semnalizare la iesirea spre Giurgiu dar evoluția principală se poate observa în gară, unde clădirea gării a fost reabilitată integral, izolată termic și cu geamuri termopan montate, mai rămâne de ales texturatul și culoarea cu care se vor îmbracă pereții clădirii.

Cele 4 semnale noi montate în cap Y(Buc.) al gării Mihai Bravu, dau de gol amploarea lucrărilor care vor fi executate în zonă. Se pare că armata tratează Mihai Bravu ca obiectiv strategic și datorită celor 4 semnale precum și al stocului de materiale, inclusiv șine noi de cale ferată, Mihai Bravu va avea toate liniile modernizate plus linia care ajunge în unitatea militară din vecinătate.

De câteva săptămâni, în Vlad Țepeș se aud din nou goarnele și glasul roților de tren, chiar dacă fiind tren de lucru, sunetul goarnelor răsună în văile din zonă după o pauză de aproape 18 ani. Depozitul de piatră spartă dinspre Giurgiu, alimentează din oră în oră trenul de lucru pe care mai târziu îl vom vedea la muncă în Comana.

În Comana Cap X (Gr) toate cele 3 linii de cale ferată sunt montate și burate iar prima porțiune de peron cu acoperiș este montată, sau structura de rezistență a acestuia în prima fază. În plan îndepărtat se montează panouri fonoabsorbante conform cerințelor din legislația în vigoare și vedem al 2-lea tren de lucru.

Dacă acum 3 săptămâni, după trecerea de nivel cu strada Șerban Cantacuzino, la Cap Y (Buc.) nu aveam nimic, astăzi linia de cale ferată este montată și se lucrează la formarea prismei de balast. Trenul de lucru sosit din Vlad Țepeș cu piatră spartă îl puteți vedea în acțiune în filmarea de mai sus.

Pe lângă trenul de lucru care aduce piatră spartă în Comana, este stațional al 2-lea utilaj Plasser pentru profilarea prismei de balast și montarea finală a liniei de cale ferată, utilajul se poate observa mai sus, în plan îndepărtat, în prima poză din Comana.

Cel mai probabil, până la finalul lunii februarie toate liniile din Comana vor fi finalizate și nu mai rămâne decât să sosească tablierul metalic care va realiza trecerea peste râul Neajlov, PORR Construct urmând să treacă mai departe cu montajul liniei spre Grădiștea.

Deja spre Grădiștea au fost aduse noile traverse de cale ferată și urmează să sosească șinele care vor fi montate pe noul rambleu construit între Comana și Grădiștea.

În Grădiștea, lucrările sunt mai avansate decât ne așteptam, PORR Construct a realizat conexiunea între viaduct și rambleul Comana în Cap X (Gr), 50 m mai în spate de unde am făcut poza, se pot observa deja primele porțiuni ale peroanelor care vor face parte din nouă oprire din Grădiștea. Vom reveni la timpul potrivit cu imagini și de acolo.

Viaductul Grădiștea este în plină fază de turnări betoane speciale, încep să fie finalizate legăturile dintre grinzi și pile iar predalele sunt montate în procent de 95%. Deasupra predalelor se poate observa parte din armătura de oțel beton care cel mai probabil va găzdui cuva de balast de pe viaduct.

În zona râului Argeș, se lucrează în continuare intens pentru regularizarea și stabilizarea malurilor, fiind cele mai complexe și importante lucrări de pe întregul traseu al liniei 102!
Sunt câteva luni bune de când lucrările au început pe malul drept cu săpături verticale și ziduri de sprijin din beton special care ajung chiar și la 30 m adâncime și continuă astăzi pe malul stâng.

Chiar dacă nu era nevoie, venim și cu un cadru de pe malul drept al râului Argeș, de aici se poate vedea anvergura proiectului și pare că deja se pregătesc locurile unde vor fi montate macaralele care vor realiza montajul tablierului metalic, tablier care va asigura trecerea feroviară peste râul Argeș.

În celălalt capăt al viaductului Grădiștea conexiunea cu rambleul Vidra este finalizată, 95% din viaduct este gata, pile, grinzi și predale. În ambele capete spre cele 2 culee nu s-a montat nimic pentru a facilita montatea macarelelor și a tablierului metalic care va fi adus dezasamblat în șantier și montat la fața locului.

În Vidra lucrările de artă sunt finalizate și se așteaptă tablierul metalic, în gara Vidra PORR Construct a început să facă stocuri de materiale, traverse și sine noi care cel mai probabil vor fi montate spre sfârșitul lunii martie.

Sursă foto/video & text: România Feroviară