Avanpremiera sezonului estival 2024: interes minim pentru operatorii feroviari din România

10.04.2024

Dragi prieteni feroviari și nu numai, astăzi aruncăm un ochi la ce variante feroviare avem pentru a ajunge pe litoral în perioada 27 Aprilie - 06 Mai când avem legate Ziua Muncii și Paștele Ortodox într-un interval de numai 6 zile.

Dacă într-o țară civilizată aceste evenimente erau motiv de bucurie pentru călători, și de profit financiar pentru transportatori, în România în afară de bătăi de cap și câteva variante anemice, altceva nu avem la dispoziție!

La final de sezon estival 2023 am făcut o analiză în care din cauza uniformizării tarifelor și diaparitia ofertelor conerciale am prezentat o scădere a călătorilor mai mare decât anticipam vreodată pe Constanța - Mangalia, în 2024, unde tendința se menține și nu prea tragem mari speranțe la un sezon estival care să "rupă norma!"

Dacă pe București - Constanța nu avem ce să reproșăm operatorului de stat din România, aceștia având un mers cu 14 trenuri pe sens între cele două orașe. 

Însă pe Constanța - Mangalia sau București - Mangalia situația este diametral opusă! Puținele variante directe (doar în perioada 01 - 06 Mai) nu fac operatorul de stat atât atractiv în perioada mai sus menționată.

Pentru SNTFC CFR Călători perioada 27 Aprilie - 6 Mai va fi un chin usturător. Operatorul feroviar în care (încă) ne punem cele mai mari speranțe că ne va scoate din încurcătură, nu ne ajută cu mai nimic pe ruta București - Mangalia.

Primele trenuri directe pe București - Mangalia sunt chiar în ziua de 1 Mai și doar 3 la număr: 

- IR 1889, IR 1922 și IRN 1946 (01946). 

Cel mai probabil din cauza cererii foarte mari din perioada menționată mai sus către alte destinații din țară, CFR Călători duce spre Mangalia minimul necesar și nimic mai mult! 


Lipsa legăturilor directe între capitală și litoral nu fac atractiv CFR Călători , să nu ai un serviciu permanent între București și Mangalia dezamăgește crunt în 2024; cu alte cuvinte CFR-ul te duce până în Constanța iar de acolo te descurci mai departe...

Nu odată am spus și vom mai spune, Astra TransCarpatic oferă cele mai bune condiții de călătorie pe ruta București - Constanța - Mangalia, automotoarele fabricate de Ansaldo Breda în Italia (2005-2013) pentru operatorul feroviar de stat din Danemarca (DSB) și achiziționate ulterior de ATC sunt cel mai confortabil material rulant de pe ruta din discuția noastră.

Cei de la Astra TransCarpatic rămân fideli mersului lor și "nici picați cu ceară" nu ar prelungi puțin mai mult perioada în care va circula IR-ul 11508 și anume 30 Aprilie și respectiv 6 Mai (cu mențiunea că trenul NU circulă în data de 5 Mai). 

Ne pare rău dragilor, am fi mers cu voi dar noi avem nevoie puțin mai devreme de tren, respectiv data de 30 Aprilie să ajungem la Mangalia.

Vremurile când anunțam cu bucurie faptul că Regio Călători este primul operator care deschide sezonul estival și erau ultimii care "țineau steagul sus" până în apropiere de Octombrie au apus de ceva timp....

Din cauza aceluiași bizar ordin de Ministru, care în 2023 a uniformizat tarifele pentru toți operatorii, Regio Călători sunt și ei nevoiți să circule pe ruta București Băneasa - Constanța - Mangalia doar o perioada scurtă de timp, după care vor reveni!

Regio Călători va circula pe ruta București Băneasa - Constanța - Mangalia în perioada 27 Aprilie - 6 Mai fiind operatorul cu care vom merge la Mangalia. Din păcate, ruta Brașov - Mangalia abia a fost încărcată pe site-ul lor (Regio Călători) și după cum vedeți, încă nu se pot achiziționa bilete.....

Chiar am fost zilele astea la ghișeul lor să întrebăm și ni s-a spus că momentan nu se pot achiziționa bilete la IR 11084...Să vedem când va debloca situația pentru că mai sunt doar 2 săptămâni și jumătate până la data plecării!

Din păcate, pentru noi, Transferoviar Călători nu va avea nici un tren în circulație în perioada 29 Aprilie - 6 Mai pe ruta București - Mangalia. 

În aceeași situație se află și Softrans SRL (Craiova - București - Constanța) care își va menține în circulație trenurile pe Craiova - București - Brașov și retur! Cel mai probabil TFC și Softrans nu vor să renunțe la rutele profitabile și nici nu au material rulant suplimentar pentru litoral în momentul de față.

Surse foto & text: România Feroviară & Internet