Actualizarea 55 linia 102: Vizită detaliată sector reabilitat Vidra-Grădiștea-Comana

05.04.2024

Sper că ați râs copios la mica noastră glumă de 1 Aprilie :D  Acum, revenim la "oile" noastre și vă prezentăm actualizarea de la lucrări, în termeni destul de serioși (fară BMW-uri pe calea ferată și tractoriști pregătiți de scandal). :)

Dragi prieteni feroviari și nu numai, astăzi mergem împreună pe sectorul de linie reabilitat integral de către PORR Construct între Vidra - Grădiștea - Comana. Primul cadru, este făcut pe rambleul de la Vidra (vedere spre Vidra și dacă dați click pe poză pt. rezoluție maximă), aveți în față cca. 4 km de cale ferată nou nouță. Efectul de "ondulare" a șinei (după semnal) se datorează zgomotului atmosferic care apare în cazul pozelor făcute cu zoom destul de mare mare (40x în cazul nostru). Efectul apare atunci când temperatura este destul de ridicată la nivelul solului, iar căldura iese din terasament, asfalt, pământ, ... etc.

De la Km 22.4 începe să se vadă noua "vedetă" a Liniei 102 (București Progresul - Giurgiu), pod tip grinzi cu zăbrele cu calea jos (GZCJ), integral sudat! (adus bucățele și sudat direct pe șantier). 

La prima vedere este un tip de construcție feroviară clasică care și-a dovediit fiabilitatea dar care a fost fiabilizată conform standardelor din construcții feroviare demne din secolul XXI și corespunzător normativelor Europen!

Viaductul Gradiștea este și el impresionant, având o lungime aproximativă de cca. 1.350 m (1.3 km) , conform măsurătorilor de pe Google Earth, și a fost construit, conforn standardelor Europene aflate în vigoare, din materiale specifice cum ar fi betonul armat / precomprimat. 

Pe întreaga lungime a viaductului se pot vedea postamentele din beton, unde vor fi montați viitori stâlpii pentru catenară (respectiv, electrificararea linei...mai pe românește. Pare că au prevăzut și treaba asta în plan, pentru viitor).

În necunoștință de cauză mulți urmăritori au spus că podul este "mic și firav" (de la distanță așa pare) dar în realitate este chiar impresionant,! Lungimea sa este de aprox. 135 m iar înălțimea "calculată momentan" (folosind anumite repera din foto) este de 12 m (3 locomotive puse una peste alta au loc să treacă pe pod). 

Sinele de cale ferata sunt montate în sistem "slab-track" cu prinderi elastice tip  Vollosh pe o placă continuă de beton armat precomprimat și nu luam în calcul grinzile care vin sub această placă din beton special!

P.O. Grădiștea a fost finalizat de Constructor încă de anul trecut. Este primul Punct de Oprire din România realizat la înălțime, cu 2 căi de acces, iluminat de secol XXI, cu LED'uri, panouri solare cu acumulatori și temporizare iluminat în funcție de lumina de afară. 

Drumul de acces a fost refăcut de la zero și se vede destul de bine că este făcut cu fonduri Europene, este construit mai bine decât multe porțiuni de autostradă sau chiar Drum Expres din România!

De la P.O. Grădiștea se coboară spre Comana și vedem că se lucrează chiar și Duminica, pe acest sector, unde mai sunt încă de montat bornele kilometrice, hectometrice și indicatoarele de declivitate plus semnalizarea / conectare semnale la rețeaua electrică.

Din P.O. Grădiștea până în Comana sunt 5 Km și nu odată am afirmat faptul că la Comana este un punct de belvedere incredibil și, de ce nu, chiar de trainspotting. Dovada este în imaginea de mai sus, unde aveți podul peste râul Neajlov și Mănăstirea Comana! 

Săptămână asta, ar trebui să se finalizeze revopsirea integrală a tablierului metalic, iar dacă priviți mai atenți în pozele puse mai sus, veți putea vedea oamenii care lucrează la armătura din oțel-beton peste care va fi montat sistemul "slab-track". Prin urmare, se va mai lucra la pod cel puțin încă 30 de zile de acum încolo (integral luna Aprilie) iar abia pe la jumătatea lunii Mai vom vedea cam în ce perioadă vor începe probele la linie, pod, instalații semnalizare, instalații CED...


Surse foto & text: România Feroviară